
 

 
 

Neutral Citation Number: [2024] EWHC 2706 (KB) 
 

Case No: KB-2023-002975 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

KING'S BENCH DIVISION 

MEDIA AND COMMUNICATIONS LIST 

 

Royal Courts of Justice 

Strand, London, WC2A 2LL 

 

Date: 25/10/2024 

 

Before : 

 

DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 

 

 KEN BATES Claimant 

 - and -  

 (1) TOM RUBYTHON 

(2) BUSINESSF1 MAGAZINE LIMITED 

Defendants 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

William McCormick (instructed by Carter-Ruck) for the Claimant 

The First Defendant appeared in person and for the Second Defendant  

 

Hearing dates: 7-10 October 2024 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
  

This judgment was handed down remotely at 12pm on 25 October 2024 by circulation to the 

parties or their representatives by e-mail and by release to the National Archives. 

 

............................. 

 

DHCJ Aidan Eardley KC 

 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

Aidan Eardley KC :  

1. The Claimant brings libel proceedings in respect of an article published in the May 2023 

edition of BusinessF1 Magazine and online. It is titled “The biggest ‘wrong-un’ in sport” 

(the Article). The claim is limited to publication in England and Wales. This is my 

judgment following a contested trial. I have structured it as follows: 

 

A. The parties (paras 2-5) 

B. Issues for determination at trial (paras 6-8) 

C. Pre-trial applications (paras 9-35) 

D. The Trial (paras 36-40) 

E. Principal Findings of Fact (paras 41-60) 

F. Meaning (paras 61-77) 

G. Serious harm (paras 78-94) 

H. Remedies (paras 95-116) 

I. Conclusion (para 117) 

 

A. The Parties 

2. The Claimant is a retired businessman. He is a British citizen but lives in Monaco. He is 92 

years old. He was represented at trial by specialist media law solicitors (Carter-Ruck) and 

leading counsel, William McCormick KC. 

 

3. The First Defendant is a journalist and the sole director and majority shareholder of the 

Second Defendant. The Second Defendant publishes BusinessF1 Magazine (the 

Magazine). The First Defendant is the editor of the Magazine and wrote the Article. He is 

69. 

 

4. The First Defendant acts in person and, in his capacity as a director, represents the Second 

Defendant. He suffered a medical emergency in May 2024 which led to the original trial 

date in June 2024 being vacated.  His conduct of the litigation may also have been affected 

while he recuperated, although such medical evidence as there is does not shed much light 

on this. On 30 August 2024 his secretary wrote to the Claimant’s solicitors stating that he 

“is back at work on Monday  [2 September 2024] after his medical leave, fully recovered”. 

 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

5. I was keenly aware of the inequality of arms between the parties, the difficulties faced by 

a litigant in person in libel litigation, and the possibility that those difficulties may have 

been exacerbated in this case by the First Defendant’s period of ill-health. I did what I could 

to ameliorate the position. I permitted the First Defendant to conduct the trial from his 

office in Northampton in light of his telling me that it would be tiring and stressful to attend 

in person. Before he cross-examined the Claimant I explained the limited scope for 

legitimate questioning (given the very narrow scope of the defence itself) and pointed him 

to areas where cross-examination might be legitimate and fruitful. The First Defendant 

nevertheless found it difficult to formulate appropriate questions. I granted him a lengthy 

adjournment, from about 2.30pm on the first day of the trial (day 2 of the hearing) until the 

next morning, to give him a chance to refine his questions further.  

 

B. Issues for determination at trial 

6. The Re-Amended Particulars of Claim (RAPC) set out a claim for libel in conventional 

form. The pleaded case on serious harm (see Defamation Act 2013, s.1(1)) is entirely 

inferential. No reliance is placed on any specific adverse events that are said to be 

attributable to readers having read the Article and thinking less of the Claimant as a result. 

The Claimant seeks damages (including aggravated damages), an injunction, and an order 

under Defamation Act 2013, s.12 requiring the Defendants to publish a summary of my 

judgment. 

 

7. The Defendants admit publishing the Article and it is not disputed that the Article is 

defamatory at common law. The Amended Defence does not advance any defence of truth 

or other substantive defence. The Defendants’ principal contention is that the Claimant 

already had such a bad reputation that it was incapable of sustaining any serious harm as a 

result of publication of the Article. If that case fails, the Defendants invite me to find in any 

event that the Claimant’s inferential case is insufficient to discharge the burden he bears of 

proving serious harm to his reputation.  

 

8. The principal issues for me to determine therefore are (1) meaning; (2) serious harm – 

including whether the Claimant had a pre-existing reputation so bad that it was incapable 

of sustaining any further serious harm; and (3) if the Claimant succeeds on serious harm, 

remedies. 

 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

 

 

C. Pre-trial applications 

9. On the first day of trial and before the trial commenced I dealt with two outstanding 

applications by the Claimant. One sought an order striking out most of paragraph 4 of the 

Amended Defence. The other sought an order striking out almost all of the First 

Defendant’s Witness Statement dated 16 March 2024 which stands as his witness statement 

for trial. I acceded to the first application in part and the second application in its entirety. 

I said I would give my detailed reasons in this judgment. Before I come to those, I need to 

address some matters of law. 

 

Evidence of bad reputation or prior misconduct in mitigation of damages 

10. The law presumes that an individual has a reputation that is capable of being damaged: 

Jameel v Wall Street Journal Europe Sprl [2006] UKHL 44, [2007] 1 AC 359 at [93] (Lord 

Hope); repeated in the post-2013 Act case of Wright v McCormack [2023] EWCA Civ 892,  

[2024] KB 495 at [51] (Warby LJ). Claimants therefore do not need to adduce evidence of 

their own good reputation, though they sometimes do. A defendant may seek to rebut the 

presumption, in other words prove that the claimant in fact has a bad reputation, in order to 

reduce the level of damages. When doing so, a number of rules of evidence must be 

observed. For present purposes I can summarise them as follows: 

 

(1) A defendant may adduce evidence that the claimant has a general bad reputation in the 

sector of his life to which the statement complained of relates: Scott v Sampson (1887) 

8 QBD 491 at 503 (Cave J) and Gatley  on Libel and Slander 13th edn (2022), 34-081 to 

34-083. Such evidence about the claimant should come from “those who know him and 

have had dealings with him” Plato Films Ltd v Speidel [1961] AC 1090 at 1139 (Lord 

Denning), repeated in Associated Newspapers Ltd v Dingle [1964] AC 371 at 412; 

 

(2) Evidence that there are rumours circulating to the same effect as the libel is inadmissible:  

Scott v Sampson at 503-504; 

 

(3) Evidence of other publications making the same allegation as the statement complained 

of is inadmissible as proof of a pre-existing bad reputation:  Associated Newspapers Ltd 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

v Dingle (and see the useful discussion of the rule in Dingle by Warby J in Lachaux v 

Independent Print Ltd  [2015] EWHC 2242 (QB), [2016] QB 402 at [69]-[87]); 

 

(4) A defendant may not adduce evidence of particular acts of misconduct by the claimant 

as tending to show his character and disposition; neither may they be put to him in cross-

examination for that purpose: Scott v Sampson at 5-4505; Gatley 34-087 & 34-089; 

 

(5)  A defendant may rely upon the claimant’s criminal convictions as evidence that he has 

a bad reputation but only if they are convictions in the relevant sector of the claimant’s 

life and have taken place within a relevant period such as to affect the claimant’s current 

reputation: Goody v Odhams Press Ltd [1967] 1 QB 333 at 340 (Lord Denning). So too, 

it seems, equivalent “judicial strictures” in civil litigation: Turner v News Group 

Newspapers Ltd [2006] 1 WLR 3469 at [48]. “Such authoritative public denunciations 

are deemed to result in reputational harm”:  Wright v McCormack  (CA) at [51] (Warby 

LJ) (Mr McCormick disputes the admissibility of “judicial strictures” but I consider this 

to be part of the ratio of Warby LJ’s decision: see [67]). 

 

11. Principle 4 (prohibition on evidence of specific acts of misconduct to show 

character/disposition) does not preclude a defendant from adducing evidence, in mitigation 

of damages, of particular facts directly relevant to the context in which a defamatory 

publication came to be made: Burstein v Times Newspapers Ltd [2001] 1 WLR 479. The 

decision can be seen as an attempt to reconcile two objectives which are in tension: on the 

one hand, ensuring that damages are not calculated “in blinkers”, i.e. without regard to 

matters which may have a bearing on the sum needed to compensate and vindicate the 

claimant; on the other hand, the need to avoid satellite issues dominating a trial and unfairly 

exposing a libel claimant to a roving inquiry into the entirety of his character and conduct: 

see [40]-[41] (May LJ). The control mechanism used to keep these two objectives in 

balance is the requirement that any facts to be adduced must fall within the “directly 

relevant background context” to the publication complained of. 

 

12. The Court of Appeal has not been prescriptive about the nature of the facts that may fall 

within the zone of directly relevant background context (see e.g. Turner v News Group 

Newspapers Ltd  [2006] EWCA Civ 540, [2006] 1 WLR 3469 at [53]-[55], Keene LJ). An 

examination of the proposed material must be undertaken in each case: Warren v The 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

Random House Group Ltd  [2008] EWCA Civ 834, [2009] QB 600 at [79] (Sir Anthony 

Clarke MR). Nevertheless, the principle should be applied with caution. The evidence must 

be “so clearly relevant to the subject matter of the libel or to the claimant’s reputation or 

sensitivity in that part of his life that there would be a real risk of the jury assessing damages 

on a false basis if they were kept in ignorance of the facts to which the evidence relates”: 

Turner at [56].  

 

13. In Warren the judge, Gray J, had rejected parts of a Burstein plea because “investigation of 

the issues raised by the particulars, highly contentious but ultimately peripheral, would 

enlarge the inquiry into compensation in a way which was disproportionate to their 

significance”. The Court of Appeal endorsed this aspect of his reasoning: see [84]-[85]. 

 

14. Unless admissible under the rule in Burstein, a defendant who does not advance a defence 

of truth may not give evidence of facts tending to prove the truth of the libel. “Nor may he 

achieve that purpose by cross-examination as to such facts, even if he expressly disavows 

a plea of truth and states that he tenders the evidence merely in mitigation of damages”: 

Gatley 34-033. 

 

Evidence of bad reputation or prior misconduct on the issue of serious harm 

15. I explain more about the serious harm requirement below. For present purposes, the 

important point is that it requires proof, as a matter of fact, that the publication had a 

seriously negative impact on the claimant’s reputation or is likely to do so. The state of a 

claimant’s pre-existing reputation among publishees is therefore a relevant matter: see 

Lachaux v Independent Print Ltd [2019] UKSC 27, [2020] AC 612 at [16] (Lord Sumption) 

and George v Cannell  [2021] EWHC 2988 (QB) at [119]-[125] (Saini J). A  defendant is 

entitled to argue that a claimant’s reputation was already so bad that it was incapable of 

suffering any further serious harm.  The argument may be a difficult one to succeed on  - 

“A person can have a low opinion of another, and yet the other’s reputation can be harmed 

by a fresh defamatory allegation”: Monroe v Hopkins  [2017] EWHC 433 (QB), [2017] 4 

WLR 68 at [71](8), (Warby J). Nevertheless, it is certainly open to a defendant to plead and 

prove such a case. 

 

16. One of the rules of evidence that applies to proof of bad reputation in mitigation of damages 

has already been held to apply equally to proof of bad reputation in rebuttal of a case on 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

serious harm. That is the rule in Dingle (Principle 3 above): see Lord Sumption in Lachaux 

at [21] (“It would be irrational to apply the Dingle rule in one context but not the other”).  

The editors of Gatley suggest at 4-017, fn. 101, that the same should be true of all the 

common law rules concerning proof of bad reputation and, more widely, evidence in 

mitigation of damages. Mr McCormick does not go that far and I do not need to reach a 

conclusion on that suggestion in order to dispose of this case. However, I need to say three 

things to explain the approach I have taken. 

 

17. First, Mr McCormick invites me to assume in the Defendants’ favour that Principle 4 above 

(the prohibition on reliance on particular acts of misconduct) does not read across to the 

serious harm issue. I do so without further comment because Mr McCormick’s next point 

is obviously right: if proof of misconduct is to be admitted on this basis, it could only be in 

combination with evidence  - or a proper evidential basis for inferring – that the publishees 

were aware of it. Otherwise, proof of the misconduct itself says nothing about what the 

publishees actually thought of the claimant at the material time. Moreover the prior 

misconduct would need to be sufficiently present in their minds and sufficiently relevant to 

the contents of the statement complained of as to raise doubts that the claimant could have 

suffered any (further) serious harm to his reputation as a result of their reading the 

statement. Evidence that does not pass that threshold will be irrelevant to the issue of 

serious harm and inadmissible. 

 

18. Second, a claimant’s previous convictions have been relied upon to reject his case on  

serious harm  -  Ahmed v Express Newspapers Ltd [2017] EWHC 1845 (QB) (Tugendhat 

J) – and judicial findings about a claimant made in other litigation were taken into account 

in Umeyor v Ibe [2016] EWHC 862 (QB) (Warby J): see [81]-[82]. These cases appear to 

show Principle 5 being applied in the context of serious harm. However, both judgments 

stressed the likelihood of the convictions/findings actually having come to the attention of 

the publishees: in Ahmed, the convictions were just two years old and were “heavily 

reported”: see [1], [27], [31]. In Umeyor, the “gist and key features of the judgment will 

have become known to the vast majority”. I leave open the question of whether the extent 

to which convictions/strictures have been publicised may require more rigorous 

investigation when they are relied upon in the context of serious harm than when they are 

raised in mitigation of damages. 

 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

19. Third, Burstein evidence (see [11]-[13] above) may have some relevance on serious harm 

(see Umeyor v Ibe  at [79]), though I would suggest only where the relevant facts were 

known to publishees and so contributed to the reputation a claimant actually had among 

readers prior to publication. Such evidence would still have to fall within the zone of 

“directly relevant background context”. That concept would surely have to be interpreted 

in the same cautious way as it is when the court is assessing damages, and not more widely. 

 

Reliance on other publications without infringing the rule in Dingle 

20. This is not an issue that arises in relation to the Claimant’s strike out applications but it 

does arise in respect of some documents the Defendants asked me to look at and it is 

convenient to deal with it here. The authorities seem to recognise that there is scope for a 

defendant to rely on other publications to similar effect as the publication complained of in 

a way that does not infringe the rule in Dingle, i.e. not for the impermissible purpose of 

showing that the claimant had a bad reputation at the relevant time, but rather for the 

purpose of “isolating” the harm caused by the publication complained of. “Isolating” the 

harm means properly identifying the harm caused by the specific publication complained 

of, in contradistinction to harm caused by other means: see e.g. Dingle itself at 410 (Lord 

Denning) and the discussion in Wright v McCormack  [2021] EWHC 2671 (QB), [2022] 

EMLR 10 at [149]-[167] (Julian Knowles J). As Collins Rice J said in Miller v Turner 

[2023] EWHC 2799 (KB) at [74], in applying s.1(1) “it is necessary not to lose sight of the 

basic tort rules of causation. Evidence contrary to the imputation of causal responsibility is 

no less potentially important than evidence tending to favour it”. 

 

21. Where an inquiry into other publications is appropriate on this basis, it will only assist the 

defendant if there is evidence – or a proper evidential basis for inferring – that the other 

articles (etc) came to the attention of readers of the article complained of and, by reason of 

their timing and contents, are such as to call into question the claimant’s contention that the 

publication of the statement complained of caused serious harm to the claimant’s 

reputation.  

 

Application to strike out parts of the Amended Defence 

22. The Claimant’s application does not attack the headline proposition in the Amended 

Defence that the Claimant has “no reputation to damage” but it attacks what is pleaded in 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

support of that case, as well as the pleaded proposition that the Claimant must, but cannot, 

satisfy Defamation Act 2013 s.1(2) (serious financial loss). 

 

23. I was initially unattracted by this application given that I was hearing it on the first day of 

trial and that the real question for me was whether the Defendants were in a position to 

adduce any evidence that was admissible on the issue of the Claimant’s reputation.  

Nevertheless, I was persuaded that there was some utility in requiring the Amended 

Defence to be further amended in a way that properly reflected the matters on which 

evidence might be adduced and the limits on potential cross-examination.  

 

24. Parts of the Amended Defence put forward specific alleged acts of misconduct of the 

Claimant without any accompanying averment that they were known to readers of the 

Article. For the reasons I have given above, that is not a case that I could take into account 

on either serious harm or damages and I decided that I should strike out those paragraphs. 

 

25. Parts of the Amended Defence referred to an “interim” survey that the Defendants had 

conducted on the state of the Claimant’s reputation and an intention to commission a 

further, more extensive survey. Mr McCormick made some good technical points about the 

pleading but his main submissions were that the survey already conducted was evidentially 

hopeless and that the intended wider survey had never been carried out. I did not think it 

was right to strike out the references to surveys in the Amended Defence. I would not want 

to be taken as ruling that survey evidence is never admissible on the issue of serious harm 

or damages. I considered that it was better to assess whatever survey evidence was put 

before me on its merits. 

 

26. The Defendants withdrew their reliance on s.1(2), so I struck out this averment. I made 

clear to the Defendants that they were still entitled, in support of their case on serious harm, 

to make points about the apparent lack of any financial consequences for the Claimant 

flowing from publication. 

 

Application to strike out parts of the First Defendant’s Witness Statement 

27. Striking out parts of a witness statement is an exercise of the power under CPR 32.1 to 

control the evidence. It must be exercised in accordance with the overriding objective. 

Where the evidence contained in the witness statement is not probative of any issue in 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

dispute, it will fall to be struck out because it is inadmissible. Even if admissible, the 

evidence may be struck out if there are good grounds for doing so, having regard to such 

matters as whether admitting the evidence would distort the trial and distract the court with 

collateral issues; whether the probative value of the evidence outweighs any unfair 

prejudice; and the burden that admitting the evidence may impose on the other party: see 

Rahman v Rahman [2020] EWHC 2392 (Ch) at [50]-[51] and the cases cited there. CPR 

PD 32 para 25.1 states that where a witness statement does not comply with Part 32 or the 

PD, the court may refuse to admit it. Again though, that is a power that must be exercised 

in accordance with the overriding objective. 

 

28.  Paragraph 1 of the First Defendant’s Witness Statement states that it is made in support of 

the Defendants’ case “that the Claimant has no reputation”. The following 59 paragraphs 

(the passages to which the Claimant objected) set out a sort of potted biography of the 

Claimant, in highly tendentious terms, tracing the history of his personal life and business 

career.  

 

29. The Witness Statement is written in the third person. It is obviously not based on any 

personal dealings between the First Defendant and the Claimant, nor on first-hand 

knowledge of any of the events in question, yet, in breach of CPR PD 32 para 18.2, it fails 

to indicate sufficiently the source of the First Defendant’s information and belief. Very 

occasionally the Witness Statement identifies an individual from whom the First Defendant 

has obtained information. Then, in a statement of truth at the end (which, incidentally, does 

not adopt the mandatory wording set out in CPR PD 22, para 2.1), the First Defendant says 

that “much of the detailed information” was obtained from two named individuals (now 

deceased) and that “the information about Chelsea Football Club” was obtained from 

discussions with two other named individuals (one of whom is said to be deceased). A 

named “journalist who has written extensively about the business career of Mr Bates” is 

identified as a source of further unspecified information.  

 

30. The purpose of the requirement in  PD 32 is to put the other party in a position where they 

can consider the reliability of the reported information and the credibility of its source. If 

necessary, they can then apply to cross-examine the source and/or lead evidence attacking 

their credibility: see CPR 33.4 & 33.5. Such information as the First Defendant has given 

in the Witness Statement is insufficient for this purpose. 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

 

31. Returning to the content of the Witness Statement, it includes some general assertions about 

the Claimant’s character which seem to be simply an expression of the First Defendant’s 

own (highly negative) opinion. It does not purport to give evidence of how the Claimant 

was perceived by third parties (still less, by readers of the Magazine) prior to publication. 

Instead, the First Defendant recounts how the Claimant has allegedly behaved on particular 

occasions in his personal and business life. The Witness Statement makes allegations about 

some of the same matters that are dealt with in the Article, though usually in a watered-

down way. 

 

32. I had no hesitation in finding that the Witness Statement is inadmissible as evidence of bad 

reputation in support of a case in mitigation of damages. It does not contain any admissible 

evidence of the Claimant’s general reputation. It consists principally of evidence of 

particular acts of misconduct by the Claimant, in plain breach of the principles laid down 

in Scott v Sampson and Plato Films Ltd v Speidel.  

 

33. I was also satisfied that the Witness Statement contains no evidence relevant to the issue of 

serious harm. There is no averment that any of the facts mentioned were known to readers 

of the Magazine. Neither is there any evidential basis for inferring that readers knew these 

facts or that, by 2023, the facts would have left such a negative impression in readers’ minds 

that the Article would have been incapable of having any further serious effect on their 

estimation of the Claimant. Most of the alleged conduct occurred between the early 1960s 

and 1996. The Witness Statement does not address how any of these alleged facts were 

publicised, either at the time or since (other than a vague reference to some articles that the 

First Defendant himself wrote in Business Age in the 1990s). For the most part, the 

allegations made in the Witness Statement are significantly less serious than those in the 

Article. For those reasons, this evidence could not conceivably assist the Defendants on the 

issue of serious harm, even assuming, as I am invited to, that there is greater latitude for 

admitting evidence of previous misconduct for the purpose of assessing serious harm than 

there is for assessing damages. 

 

34. What gave me greater pause for thought is whether anything in the Statement should be 

admitted under the rule in Burstein. The Defendants have never advanced a Burstein case 

and, had they been represented, that would have been the end of it. However, in fairness to 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

the Defendants, I considered that I should canvass the possibility with the parties. Having 

done so, I reached the view that the Statement should not be admitted as Burstein evidence 

either. That is for the following reasons: 

 

(1) There is no pleaded and particularised Burstein case in the Amended Defence, as there 

should be. That is not necessarily fatal – I could allow a late amendment – but it would 

only be right to do so if the contents of the Witness Statement could support a properly 

particularised case that had a realistic prospect of success. 

 

(2) Nothing concerning the Claimant’s personal life could be admissible under Burstein. 

The Article concerns his business career, not his personal life. 

 

(3) Some parts of the Witness Statement traverse the same ground as the Article (the 

Claimant’s time in the BVI and Ireland for example) but in a lengthy and unfocussed 

way. It is unclear what specific Burstein particulars could be derived from these parts. 

 

(4) In some places the Witness Statement does make a specific allegation that might be 

said to relate to the contents of the Article, but the allegation is so minor in comparison 

to what is alleged in the Article that (to quote Gray J in Warren) investigation of the 

issues raised would enlarge the inquiry in a way which was disproportionate to their 

significance. An example concerns the Claimant’s involvement in the concrete 

business. The Article alleges that he almost certainly had his business rivals killed. The 

Witness Statement alleges that he engaged in various “rough tactics” that are said to 

have been commonplace at the time such as disrupting his rivals’ deliveries. The events 

are alleged to have occurred in the early 1960s and the First Defendant’s evidence is 

hearsay (and probably multiple hearsay) derived from two people who are now 

deceased. It is not appropriate to require the Claimant to have to deal with such 

evidence when its likely effect overall will be minimal. 

 

(5) In some places the Witness Statement makes essentially the same allegation as the 

Article (e.g. fraud at Chelsea FC, and an allegation that there are grounds to suspect 

that the Claimant arranged the murder of  Matthew Harding in a helicopter crash). That 

is not “directly relevant background context” to an imputation in the Article, it is the 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

imputation. If the Defendants wished to prove its truth, they would have needed to 

advance a truth defence.  

 

(6) Lastly, there is the obvious unfairness of requiring the Claimant to answer such a case 

at trial when no formal notice has been given of it and, in breach of PD 32, the Claimant 

has failed properly to identify the sources of the hearsay in the Witness Statement, thus 

depriving the Claimant of his ability to investigate their credibility and reliability. 

 

35. For all these reasons, I struck out paragraphs 2-60 of the Witness Statement. 

 

D. The trial 

36. The Claimant had come to London in June 2024 with the intention of giving evidence in 

person. After the original trial date was vacated, he applied to give evidence remotely from 

Monaco. At a hearing in July 2024 I granted that application (which was ultimately not 

opposed) and gave brief written reasons, along with directions for the appropriate conduct 

of the remote hearing.  

 

37. So it was that the Claimant gave evidence from his lawyer’s office in Monaco, in 

accordance with my directions. He adopted his trial witness statement. In that statement he 

gives brief details of his career and the degree of contact he retains with people in England. 

Mostly though, his witness statement is focussed on explaining the impact that the 

publication of the Article, and the Defendants’ pre- and post-publication conduct have had 

upon him. 

 

38. The Claimant was cross-examined at length but to no great effect, largely because the First 

Defendant (despite my rulings and guidance) persisted in asking questions which were not 

relevant to any matter in dispute and could only have been relevant to a defence of truth. I 

did not require the Claimant to answer these questions but he sometimes did, also at 

considerable length. He became somewhat intemperate with the First Defendant, under 

immense provocation. 

 

39. The First Defendant adopted what was left of his Witness Statement and was cross-

examined by Mr McCormick. I refer to some of his answers below. 

 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

40. The other evidence was documentary. The Claimant’s representatives had included, in file 

3 of the trial bundle, the entirety of the Defendants’ disclosure. I asked the First Defendant 

to identify which documents the Defendants relied upon and I have taken those into 

account. 

 

E. Principal findings of fact 

41. The principal facts that are material to my decision are as follows. Most of them were not 

disputed. Where there was a dispute, I have given reasons for my findings. 

 

42. The Claimant was born in England and has spent much of his life here, with some periods 

living abroad. He has lived in Monaco for the past 20 years. He has been involved in various 

business ventures during his life but a dominant feature of his career has been his 

involvement in top flight football in England. Between 1982 and 2004 he was the owner 

and chairman of the companies that operated Chelsea FC. Between 2005 and 2012 he was 

owner and chairman of the company that operated Leeds Utd FC. He also had some 

involvement in the design and construction of the new Wembley stadium.  He retired 10 

years ago. Since then he has been coming to England once or twice a year. He has many 

friends and family here. He usually hosts an annual Christmas event in London for friends 

and family, including former employees from Chelsea, business associates and colleagues. 

Between them, the Claimant and his wife have a large family comprising 6 children, 15 

grandchildren, 15 great grandchildren and more great grandchildren on the way. 

 

43. The Magazine is a well-established monthly publication. An average of 8,000 copies are 

printed each month and it has an audited circulation figure of 7,061 copies per edition. An 

individual copy will be read by multiple readers so that typically an issue will reach some 

40,000 readers. Most readers report that they spend more than an hour reading each issue. 

The Magazine describes its circulation as a mixture of “prime subscribers, bulk subscribers 

and geographically circulated copies by way of the hospitality and aviation sectors”. Some 

copies are distributed to exhibitions, conferences and the paddocks of international race 

meetings. The readership comprises members of the motorsport community and people 

who work across the sports industry, with that readership divided equally between 

motorsports and general sports. 24% of the readers are in the UK. Subscribers can also 

access a digital version of each edition on the Second Defendant’s website. All this 

information is drawn from that website. It is not challenged by the Defendants. 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

 

44. Also on the website is a statement of the Magazine’s “philosophy”: 

 

“Facts and attention to details remain the overriding editorial philosophy of 

BusinessF1. It is reporting without a preconceived agenda of the highest standard, 

hence the quality of the storytelling is consistently high. This is because BusinessF1 

writers seek to tell the story behind the story. If it’s good, the good is reported but if it 

is bad, then we don’t shy away from reporting the bad. There is simply no other 

magazine like it for providing up-to-date honest analysis. People may not always like 

elements of it but they always respect it because it is truly independent, with no ties to 

any organisations working within motor sport. The Editor has total authority and 

autonomy and only answers to his work colleagues.” 

 

45. Overall, around 85% of the readers trust the Magazine as a source of accurate and impartial 

information on which they can rely. This was the First Defendant’s own estimate in his oral 

evidence. 

 

46. In March 2023 the Mail On Sunday printed a lengthy interview with the Claimant in which 

he recounted his business career and expressed his views on the current state of football. 

The piece is not uncritical but overall paints a fairly positive picture. The Mail on Sunday 

article enraged the First Defendant, who thought it was misleading. He decided to write an 

article which would, as he saw it, set the record straight.  He knew his article would contain 

serious allegations but he did not approach the Claimant for comment while he was 

preparing it. 

 

47. The Article appeared in the May 2023 edition of the Magazine. I describe it in more detail 

below. That edition had 100 pages. The Article appeared on pages 78-81. It was listed on 

the contents page with the same prominence as the other feature articles in the edition. 

 

48. I find that the Article was probably read by around 9,000 people in England and Wales. 

That is a more conservative estimate than was proposed on the Claimant’s behalf. I arrive 

at it by taking 24% of the typical readership of 40,000 and then discounting further to reflect 

the fact that some of those readers may live in Scotland or Northern Ireland rather than 

England and Wales, and to reflect the fact that not all readers will have read the whole 

edition. As is usual in these cases, it is not possible to be more precise. 

 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

49. I reject the Defendants’ submission that the Article will have been read by only a handful 

of people. They argued that it was placed towards the back of the Magazine and was of no 

real interest to readers since it was not about motorsport. This flies in the face of the facts 

about the Magazine’s readership which I have summarised at [43] above. Those readers 

come from across the sports industry and spend a considerable amount of time reading each 

edition. The Article was drawn to their attention on the contents page in the same way as 

the other feature articles. I also doubt that readers’ interests are so neatly compartmentalised 

between motorsport and other sports as the Defendants suggest. It is not credible that an 

experienced editor such as the First Defendant would devote 4 pages of the Magazine to an 

article that readers would not want to read. 

 

50. Mr McCormick did not really press his case about online publication. On the very sparse 

information with which I was provided, I am not able to say that the Article was read to any 

significant extent on the Second Defendant’s website. 

 

51. Carter-Ruck sent the Defendants a letter of claim on 12 June 2023. The Defendants did not 

respond in accordance with the Pre-Action Protocol. Instead they printed an edited version 

of the letter of claim on the letters page of the July 2023 edition of the Magazine. I reject 

as inherently implausible the Defendants’ suggestion that the Claimant and Carter-Ruck 

intended that this should occur. The editing was misleading. It preserved (and therefore 

repeated to readers) the summary of the serious allegations in the Article, but it excluded 

most of the detailed explanation in the letter as to why the allegations were false. For 

example, in respect of the allegation that the Claimant had rivals in the concrete business 

murdered, the letter was edited so as to suggest that the Claimant was only denying having 

done so in West London. The words “For the avoidance of doubt our client was not involved 

in the ‘disposal’ of any ‘competitors’ anywhere” were omitted.  

 

52. Beneath the edited letter of claim, the First Defendant published a response: 

 

“The editor replies: I am pleased to confirm, that apart from the above, Ken Bates is 

an upright citizen of the United Kingdom and regarded as such by most people, aside 

from the 28,000 people who hold season tickets for Chelsea Football Club who detest 

the man – as I do. Ken Bates makes Philip Green appear almost a candidate for 

sainthood. As Amber says the article does, indeed, “go to the core of our client’s 

character”.” 

 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

53. The Defendants published a further edited letter from Carter-Ruck in the September 2023 

edition of the Magazine. Again, the First Defendant published a personal response beneath 

it which began, “The real acid test of any lawyer’s letter (and I should know) is the 

addressee’s reaction when he/she opens the envelope. If it is a frown know you are in 

trouble, if it is uncontrolled laughter you know you are ultimately going to win out. No 

prizes for guessing the reaction to Ms Courtier’s letter of 12th of June”. The reply then 

descends into gratuitous abuse of the Claimant’s current solicitors which I do not need to 

reproduce, but it contains the line “When their clients tell them they are innocent, they 

actually believe them. Peter [Carter-Ruck] was never under any such illusions”. Notably, 

by this time proceedings had been issued and the Defendants had put in their Defence. They 

neglected to tell their readers that they were not, in fact, defending any of the allegations as 

true. The opposite impression is given. 

 

54. Carter-Ruck asked the Defendants to disclose the list of the Magazine’s subscribers in 

England and Wales and, when this was not forthcoming, issued an application in May 2024 

seeking the list. At a hearing before Collins Rice J on 17 June 2024, despite expressing 

misgivings, the First Defendant told the Court that he would provide the list and this was 

then embodied in a consent order dated 2 July 2024 requiring disclosure by 12 July 2024. 

 

55. The Defendants never complied with that order to provide the list of subscribers. I find that 

this amounted to deliberate disobedience and not, as the First Defendant argued, the result 

of matters beyond his control or because of an innocent misunderstanding. I make that 

finding on the balance of probabilities (I was not asked to consider contempt of court). I 

can explain it as follows. 

 

56. On 9 July 2024 a member of the Second Defendant’s staff emailed the Court stating, “A 

problem has arisen with the Judge’s order of the 2nd July, 3(2). The Subscriptions Team has 

pointed out that the Data Protection Act forbids the release of this information. Mr 

Rubython has asked if the Judge can provide an indemnity enabling us to release this 

information.”. Then, on 12 July 2024, the First Defendant wrote to the Claimant repeating 

that the information could not be released without an “indemnity” from the Court, citing 

s.170(1) of the Data Protection Act 2018. Carter-Ruck wrote again on 2 September 2024. 

The order for disclosure is reproduced on the first page of their letter and then dealt with 

on the second page where the request for disclosure is repeated and it is explained to the 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

Defendants that DPA 2018 s.170(1) is irrelevant but that, in any event, s.170(2)(b) includes 

a defence for the disclosure of data that is ordered by a court. The First Defendant replied 

the same day, dealing with other matters in the letter and also saying, “Secondly, I am not 

prepared to break the law to satisfy you. If you can get me and my staff an indemnity from 

the Judge, or the Data Protection Office, you can have the personal information you 

require.”. The Defendants never reverted to the Court to seek their “indemnity” or to have 

the order varied. 

 

57. In oral evidence, the First Defendant said that the person who had told him that he could 

not lawfully provide the data was Ania Grzesik, a “feisty” longstanding employee of the 

Second Defendant who he felt unable to order around.  She is not a lawyer but “knows her 

way around” data protection law. He said that she refused point blank to hand him the data 

because of the legal risk of disclosing it and that he did not know how to access it himself.  

I do not accept that he was powerless to obtain the data from Ms Grzesik. He is the sole 

director of the Second Defendant which employs her. He was in a position to discipline or 

dismiss her if she was really standing in the way of the Defendants complying with a court 

order. 

 

58. As to Carter-Ruck’s letter of 2 September 2024, the First Defendant said that this was his 

first day back at work after his convalescence and that he did not read the second page of 

it. I think that is unlikely. There would have been no reason for him to address the issue of 

the subscriber list in his reply the same day (which he did) unless he had read on to the 

second page and seen that Carter-Ruck were still pursuing it. He will have seen there the 

clear explanation as to why data protection law provided no obstacle to compliance with 

the order. 

 

59. The more likely explanation then is this: however the issue of data protection first came up, 

the First Defendant was happy to latch on to it as an excuse for not complying with the 

order and then clung on to it even after its validity as an excuse had been exploded, wilfully 

turning a blind eye to Carter-Ruck’s explanation. 

 

60. I have laboured this point because the Claimant invites me to draw an adverse inference 

from the Defendants’ breach of the order. I return to this below. I turn now to the issues that 

I must determine in this trial. 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

 

 

F. Meaning 

Meaning – legal principles 

61. I am required to identify the single, natural and ordinary meaning of the Article, applying 

the well-established principles re-stated by Nicklin J in Koutsogiannis v Random House 

Group Ltd [2019] EWHC 48 (QB) at [12] (approved by the Court of Appeal in Millet v 

Corbyn [2021] EWCA Civ 567, [2021] EMLR 19): 

 

(i) The governing principle is reasonableness. 

 

(ii) The intention of the publisher is irrelevant. 

 

(iii) The hypothetical reasonable reader is not naïve but he is not unduly 

suspicious. He can read between the lines. He can read in an implication more 

readily than a lawyer and may indulge in a certain amount of loose thinking 

but he must be treated as being a man who is not avid for scandal and 

someone who does not, and should not, select one bad meaning where other 

non-defamatory meanings are available. A reader who always adopts a bad 

meaning where a less serious or non-defamatory meaning is available is not 

reasonable: s/he is avid for scandal. But always to adopt the less derogatory 

meaning would also be unreasonable: it would be naïve. 

 

(iv) Over-elaborate analysis should be avoided and the court should certainly not 

take a too literal approach to the task. 

 

(v) Consequently, a judge providing written reasons for conclusions on meaning 

should not fall into the trap of conducting too detailed an analysis of the 

various passages relied on by the respective parties. 

 

(vi) Any meaning that emerges as the produce of some strained, or forced, or 

utterly unreasonable interpretation should be rejected. 

 

(vii) It follows that it is not enough to say that by some person or another the 

words might be understood in a defamatory sense. 

 

(viii) The publication must be read as a whole, and any 'bane and antidote' taken 

together. Sometimes, the context will clothe the words in a more serious 

defamatory meaning (for example the classic "rogues' gallery" case). In other 

cases, the context will weaken (even extinguish altogether) the defamatory 

meaning that the words would bear if they were read in isolation (e.g. bane 

and antidote cases). 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

 

(ix) In order to determine the natural and ordinary meaning of the statement of 

which the claimant complains, it is necessary to take into account the context 

in which it appeared and the mode of publication. 

 

(x) No evidence, beyond publication complained of, is admissible in 

determining the natural and ordinary meaning. 

 

(xi) The hypothetical reader is taken to be representative of those who would read 

the publication in question. The court can take judicial notice of facts which 

are common knowledge, but should beware of reliance on impressionistic 

assessments of the characteristics of a publication's readership. 

 

(xii) Judges should have regard to the impression the article has made upon them 

themselves in considering what impact it would have made on the 

hypothetical reasonable reader. 

 

(xiii) In determining the single meaning, the court is free to choose the correct 

meaning; it is not bound by the meanings advanced by the parties (save that 

it cannot find a meaning that is more injurious than the claimant's pleaded 

meaning). 

 

(xiv) The ordinary reasonable reader is assumed to have read or watched the 

statement complained of once. 

 

62. It is conventional to place a meaning within one of the “Chase” levels (after Chase v News 

Group Newspapers Ltd [2002] EWCA Civ 1772, [2003] EMLR 11) of “guilt”, “reasonable 

grounds to suspect”, or “grounds to investigate”,  but these are simply a helpful shorthand, 

not a straitjacket that prevents the court reflecting the particular nuances of an article: 

Brown v Bower [2017] EWHC 1388 (QB), [2017] 4 WLR 197 at [17] (Nicklin J).  

 

First impressions 

63. In accordance with accepted practice, I read the Article through once and noted the 

impressions it made on me before considering the parties’ cases and submissions on 

meaning. 

 

64. The Article is termed a “profile”. Just above the main headline (“The biggest  ‘wrong-un’ 

in sport” – bold in the original) there are the words, “Ken Bates is still alive and attempting 

to rewrite history from his lair in Monte Carlo”. My impression from this introduction was 

that the Article was going to be a comprehensive character assassination of the Claimant, 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

which is indeed what it turns out to be. It is framed as a riposte to the Mail on Sunday 

article, which the writer regards as a piece written by a carefully vetted journalist and which 

gave an unduly positive account of the Claimant’s business career. This is presented as just 

the latest example of the Claimant’s long history of trying to control publicity about himself 

including through frequent unjustified use of English libel law but also, on one occasion 

(mentioned later in the article) by paying “thugs” to remove magazines from the shelves of 

London shops. The reader is told that, as a resident of Monaco, the Claimant could not sue 

for libel now (not least because returning to England would result in him being “detained” 

by HMRC) with the implication that only now can the whole truth about the Claimant be 

told after he has suppressed it for so long.  

 

65. Having set the scene in this way, the Article recounts what is presented as the true history 

of the Claimant’s business career, in contradistinction to the anodyne account given in the 

Mail on Sunday. It starts with his first successful business, dealing in ready-mixed concrete, 

in respect of which the Article states: “In those days it was necessary to have your business 

rivals killed and literally buried in the product to get on. Almost certainly Bates has had 

his business rivals disposed of in the past and once refused to answer a direct question on 

the subject from a journalist”. Then it moves to the British Virgin Islands, where the reader 

is told “he got involved in a land fraud …and conned some British investors. The land was 

never developed or even purchased and Bates spun a yarn to fend off writs…”. Next the 

scene moves to Ireland where the reader is told that the Claimant set up a bank, and that, 

“After accepting millions in deposits, he lent the deposits to unnamed foreign entities, who 

stripped the money out, sent the bank bust and Bates left the country. The Irish Government 

had to compensate the customers who had lost out. Bates blustered his way out of trouble 

although he had transferred the untraceable funds to associates in Hong Kong”. 

 

66. After this somewhat breathless canter through his early years, the Article slows down when 

it moves on to the Claimant’s career in football and descends into much more detail. It 

explains that, in 1982, he acquired the company behind Chelsea FC, which was in financial 

difficulties at the time, from Brian Mears by promising him “a loan in return for selling 

him the club for £1($2). Mears believed every promise that Bates made him – none of which 

he kept. In fact, Bates reneged on virtually everything he had promised Mears in return for 

surrendering ownership”. It accuses the Claimant of stripping the assets of  the company 

(“Bates effectively turned Chelsea into a property development company and skimmed all 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

the money off the top for himself and his cronies”) and then placing it into liquidation and 

reneging on all its debts while he “gradually and illegally transferred all its assets” to a 

new company, disguising this manoeuvre from the newly formed Premier League. “It was 

plain and simple fraud”, the Article states. 

 

67. Then the Article turns to the Claimant’s relationship with Matthew Harding (“an honest 

man – the exact opposite of Bates”) who invested in Chelsea in a deal that would eventually 

see the ownership of the club pass to him. As to this, the Article says that “Bates also knew 

that if Harding got access to the club’s books, he would likely have succeeded in exposing 

Bates as a crook.  However before any of that could come to pass, Matthew Harding was 

killed in a mysterious, but very convenient (for Bates) helicopter crash”.  In one of the most 

striking parts of the Article (illustrated by a photo of the helicopter), the First Defendant 

writes: 

 

“The reason for the crash that killed Harding was never explained. His helicopter simply 

nosedived from the sky  and plunged into the ground, bursting into flames… The weather 

on the night of the crash was crystal-clear but soon after take-off the pilot asked air 

traffic control if he could abort the flight and turn back to Manchester airport. What 

caused the pilot to do that was never discovered. But there must have been an incident. 

 

There was no viable reason for the accident which killed Harding and three of his friends 

plus the pilot, the cause was never established. 

 

After the accident, Bates spread rumours that Harding and his friends had been drinking 

heavily and their drunken antics distracted the pilot…but blood tests afterwards proved 

the men were far from drunk. 

 

There were much stronger rumours that Bates had hired saboteurs to ‘fix’ the helicopter 

during the match when it was left unguarded in a nearby field. But no evidence of 

sabotage could be found. At an inquest held afterwards the local Coroner said he had 

no choice but to declare the death of Matthew Harding “accidental” 

 

But it seemed certain it was sabotage and far from accidental […] 

 

Did Ken Bates order Harding’s death? – That remains an open question that needs to be 

answered in a British courtroom…” 

 

68. The narrative returns to financial dealings with Chelsea, stating that the Claimant 

“eventually stripped every cent Harding had invested in the club and transferred it to bank 

accounts in Dubai and Hong Kong” before selling it to Roman Abramovich because credit 

had become tight (“The banks, realising Bates was a crook, wanted their money back”). 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

Lastly the Article deals with the Claimant’s acquisition of Leeds United (“He felt he had 

one last ‘con’ left in him) which we are told he put into receivership, reneging on its debts, 

but then performed “an old style phoenix operation” whereby he was able to sell the club 

for a profit of £50m. 

 

69. The article ends by describing the Claimant’s retirement “in his Monaco penthouse bought 

for tens of millions with his ill-gotten gains”. The final line – mirroring the headline -  calls 

him, “the most crooked man ever to own sports properties” and beneath it there is a photo 

of him with a caption including the words “Bates is worth an estimated $200 million, most 

of it gained dishonestly”. 

 

70. There is a sub-theme about the non-payment of tax, picking up on the opening reference to 

the Claimant being at risk of detention were he to return to the UK. 

 

The parties submissions on meaning 

71. The Claimant’s pleaded meanings are as follows: 

 

(1) The Claimant had directed the murder of business rivals, in order to further his business 

interests; 

 

(2)  The Claimant had murdered Matthew Harding and 4 others by means of sabotage of the 

helicopter in which they were travelling when the helicopter crashed causing their death 

and had done so to prevent Matthew Harding exposing him as a crook;  

 

(3) The Claimant had evaded paying UK taxes and was living in exile, because he feared 

that if he returned to the UK he would likely be arrested for tax evasion;  

 

(4) The Claimant had operated a fraud in which he deceived persons into investing in land 

in the British Virgin Islands, which land was never bought with the money invested 

being lost; 

 

(5) The Claimant had brought about the collapse of the Irish Trust Bank by lending the 

money deposited with it to associates of his in Hong Kong;  

 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

(6) The Claimant bought Chelsea Athletic and Football Club Limited having made promises 

to the seller which he had no intention of keeping, and which he did not keep; 

 

(7)  The Claimant had illegally and fraudulently asset stripped Chelsea Athletic and Football 

Club Limited by both diverting its cash to his offshore accounts and to associates of his 

and by transferring its remaining assets (some of which he dishonestly pretended were 

liabilities) to Chelsea Village Limited; 

 

(8) The Claimant had prevented the public reporting of his crimes by issuing libel 

proceedings which he knew to be unfounded and by paying people to use violence or 

the threat of violence to remove magazines that contained such reports from shop 

shelves; 

 

(9) The Claimant had purchased a 50% interest in Leeds United Football Club with the 

proceeds of crime and for the purposes of a fraud whereby he planned to (and did in 

fact) engineer the transfer at an undervalue of the entire interest in Leeds United Football 

Club to offshore trusts which he controlled which he would then (and did in fact) sell at 

a massive profit; 

 

(10)  The Claimant is a murderer, a con-man, a crook and a fraudster most of whose wealth 

has been dishonestly acquired. 

 

72. Mr McCormick’s case was that these meaning are plain and obvious, requiring little by way 

of argument to support them. 

 

73. Although the Defendants had never advanced any rival meanings, I gave them the 

opportunity to do so and the First Defendant made the following submissions in response 

to the Claimant’s case. He said that the Claimant’s meaning (1) was too high and that all 

that was suggested was that there were grounds to suspect that the Claimant had murdered 

his business rivals. In respect of the Claimant’s meaning (2) he said that the article meant 

that the helicopter had been sabotaged but only that there were grounds to suspect that the 

Claimant was responsible for that. In respect of the Claimant’s meaning (3) he said that the 

article meant that the Claimant was living abroad and not paying UK taxes but denied that 

this was an allegation of criminal tax evasion. In respect of the Claimant’s meanings (7) 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

and (9) he claimed that the Article only alleged the use of a “Phoenix” operation which was 

not necessarily illegal or dishonest, albeit that, in respect of Chelsea, the Article alleged a 

breach of FA and/or Premier League rules.  In respect of the Claimant’s meaning (8), he 

disputed that there was an implication that the “thugs” the Claimant employed to remove 

magazines from shops either used or threatened violence. In respect of the Claimant’s 

meaning (10) the Defendant repeated that any allegations of murder in the Article are made 

at the level of strong suspicion and not guilt. He also said that the Article does not state that 

the Claimant is a crook. Apart from these points, I did not understand the Defendants to be 

disputing the Claimant’s pleaded meanings although, ultimately, it is a matter for me. 

 

Meaning – discussion and conclusions 

74. Determining the meanings in this case is not particularly difficult and I can keep my reasons 

short. That is because, unlike the situation in many cases, there are very few qualifications 

or nuances in the Article and no reflection whatsoever of the Claimant’s position on the 

events in question. It is all bane and no antidote. 

 

75. In certain respects the Claimant’s meanings are overstated. There is a small degree of doubt 

injected into the allegation of murder concerning rivals in the concrete business. In respect 

of the helicopter crash, the Article is unequivocal in its assertion that this was sabotage, but 

it leaves room for doubt as to whether it was the Claimant who directed the sabotage. A 

motive for doing so is ascribed to him, but the Article expressly says that certainty cannot 

be achieved unless he is put on trial. The Article certainly alleges that the Claimant used 

“thugs” to remove magazines from shops and that term itself implies people with a 

propensity towards violence but it does not go so far as to imply that they explicitly 

threatened or used violence. 

 

76. However, I reject some of the Defendants’ points. Some of the references to non-payment 

of tax, read in isolation, are neutral as between clever but legal tax avoidance and illegal 

tax evasion but the reasonable reader’s  assessment of these passages will have been heavily 

influenced by the striking opening paragraph stating that the Claimant would likely be  

“detained” over tax matters if he ever returned to the UK. The allegation is therefore one 

of illegal tax evasion not lawful tax avoidance. In relation to Chelsea, the Article does not 

merely allege, as the Defendants assert, some legal but morally questionable “Phoenix 

operation”, nor merely some sort of conduct that was legal but in breach of prevailing 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

FA/Premier League rules. It says in terms that it was “plain and simple fraud”. As for Leeds, 

the allegation of dishonesty is less explicit but, by the time the reasonable reader has 

reached this part of the Article, they are likely to regard it as more of the same.  

 

77. I also think that, in order to capture the true sting of the Article and to avoid repetition, the 

meanings need to be restructured somewhat. The meanings that I find the Article to bear 

are as follows: 

 

(1) The Claimant has amassed his great wealth through a career built on dishonesty, 

including: 

 

(a) operating a fraud in the BVI in which he deceived British investors into investing 

in land that was never bought or developed; 

 

(b) acquiring the company behind Chelsea FC for a nominal sum by making promises 

to the owner that he had no intention of keeping (and did not keep); 

 

(c) stripping the company’s assets for his own benefit and then putting it into liquidation 

to clear its debts and illegally and fraudulently transferring its remaining assets to a 

new company he had set up; 

 

(d) using the proceeds of his fraud at Chelsea to acquire an interest in the company 

behind  Leeds Utd and then putting that club into receivership to clear its debts while 

transferring ownership of the club to entities which he covertly controlled so as to 

be able to sell the club for a massive profit (which he did); 

 

(e) evading paying UK taxes such that he would be at risk of arrest were he to return to 

the UK; 

 

(2) The Claimant almost certainly had business rivals murdered when he was running a 

concrete business; 

 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

(3) There are very strong grounds to suspect that the Claimant murdered Matthew Harding 

and 4 others by arranging for their helicopter to be sabotaged so that it crashed, and 

that he did so to prevent Mr Harding exposing him as a crook; 

 

(4) The Claimant brought about the collapse of the Irish Trust Bank by lending its deposits 

to his associates in Hong Kong, leaving the Irish government to compensate the 

customers; 

 

(5) The Claimant has prevented the public reporting of his crimes and misdeeds by issuing 

libel proceedings that he knew to be unfounded and sending thugs to remove from 

London shops copies of a magazine that had tried to expose him. 

  

G. Serious harm 

Serious harm – legal principles 

78. Section 1(1) of the Defamation Act 2013 provides that “A statement is not defamatory 

unless its publication has caused or is likely to cause serious harm to the reputation of the 

claimant”.  It is therefore no longer sufficient to show that the statement has a tendency to 

have a substantial negative effect on the claimant’s reputation in the eyes of right thinking 

people. That common law test has been modified in two important ways. First, a claimant 

must prove as a matter of fact that the publication of the statement has resulted in 

reputational harm. “This is a proposition of fact which can be established only by reference 

to the impact which the statement is shown actually to have had”: Lachaux at [14] (Lord 

Sumption). Proof that publication is “likely to cause serious harm” likewise requires 

establishing as a matter of fact “probable future harm” (ibid). Second, the degree of harm 

required has been raised from “substantial” to “serious” (an ordinary English word 

requiring no further gloss: see e.g. Lachaux in the Court of Appeal [2017] EWCA Civ 1334, 

[2018] QB 594 at [44]).  

 

79. Where, as here, the statement complained of conveys a number of distinct imputations, it 

is necessary for the claimant to satisfy the threshold test in respect of each imputation: Sube 

v News Group Newspapers Ltd [2018] EWHC 1961 (QB) at [34] (Warby J). 

 

80. A person’s reputation consists in the esteem in which they are held by others. It inheres in, 

and is distributed across, the minds of those who know of the claimant (including those 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

who come to know of the claimant by reading the statement itself: see Lachaux at [25]). 

There is no readily available means of establishing the state of a person’s reputation at a 

particular time so, although a claimant must now prove that the defendant’s publication has 

caused (or is likely to cause) damage to their reputation as a matter of fact, the law does not 

impose unattainable standards. It is accepted that it is often unrealistic to expect a claimant 

to call as a witness someone who has read the statement complained of and formed an 

adverse view of them (see e.g. Wright v McCormack at [52], Warby LJ). Sometimes harm 

to reputation results in observable consequences: the claimant may be shunned socially, 

vilified on social media, miss out on a promotion, or lose custom from their business. Where 

such events occur, a claimant may rely upon them, but the absence of such evidence will 

not necessarily mean that the claim fails.   

 

81. Often, the best a claimant can do is to invite the court to infer that serious reputational harm 

has been caused by reference to “the meaning of the words, the situation of [the claimant], 

the circumstances of publication and the inherent probabilities”: Lachaux at [21] (Lord 

Sumption). This is acceptable, but the exercise is one of inference not speculation: the 

claimant must establish by evidence facts which cumulatively support the inference that, 

on the balance of probabilities, serious harm has in fact  been caused: see e.g. the comments 

of Collins Rice J in Sivananthan v Vasikaran [2023] EMLR 7 at [53] and Miller v Turner 

[2023] EWHC 2799 (KB) at [45]. 

 

Serious harm – the parties’ submissions 

82. The Claimant did not adduce evidence to show that he had a particularly good reputation. 

He relies on the presumption that he had a reputation capable of being damaged. He points 

to the gravity of the allegations in the Article, the extent of publication, the likelihood of 

repetition by some readers, the identity of the publishees (“almost all part of the sports 

industry”), and the Magazine’s claims to be a source of authoritative factual information 

and trusted as such by its readers. The Claimant invites me to draw an adverse inference 

from the fact that the Defendants have not called any of the Magazine’s subscribers as 

witnesses and that, in deliberate breach of the order of Collins Rice J, they have failed to 

disclose the list of subscribers. The Claimant says that I can infer from these things that the 

Defendants believe that the identity of the subscribers, and the evidence that they would 

give at trial, would undermine their case rather than support it. 

 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

83. The Defendants’ principal case is that the Claimant had a general bad reputation prior to 

publication, such that it cannot have suffered serious harm. If that case fails, the Defendants 

resist the Claimant’s inferential case. They say that, as a nonagenarian retiree living in 

Monaco, the Claimant is unlikely to be remembered among the Magazine’s readers in 

England and Wales or of any interest to them, and unlikely ever to meet any of them. They 

point to the lack of any mentions of the Article in the mainstream media, on the internet or 

social media, the lack of evidence of adverse consequences (social, financial or otherwise) 

and the lack of any witnesses who read the Article and thought less of the Claimant.  In the 

First Defendant’s memorable words, “the only damage to the Claimant has been to his own 

vanity”. 

 

Pre-existing bad reputation 

84. The Defendants had little admissible evidence to support their case on bad reputation. It 

really boils down to three things.  

 

85. First, I was shown a document setting out a number of questions and responses. No 

evidence was called to explain what this was but I was told that it was the result of the 

“interim” survey referred to in the Amended Defence. I did not understand Mr McCormick 

to object to my taking account of what is pleaded about it there, namely that Ms Grzesik 

spoke to 20 people aged between 50 and 70 at the Chelsea FC ground in August 2023 and 

asked them 7 questions. The questions included, “Do you know who Ken Bates is?” (the 3 

people who said no to this were not asked any further questions), “Have you read a recent 

profile in BusinessF1 magazine of Ken Bates?” (everyone said no), “is it your opinion that 

Ken Bates is an honest man (1 answered yes, 13 answered no), and “what is your view of 

Ken Bates’s reputation generally? (1 said good, 5 said bad, 6 said very bad). 

 

86.  As I have said, I would not necessarily rule out reliance on survey evidence as a matter of 

principle. However, I cannot place any real weight on this particular survey. What matters 

is how readers of the Magazine regarded the Claimant before publication. There is no 

evidence, or proper basis for inferring, that the individuals who responded were either 

readers of the Magazine or likely to share the same knowledge and beliefs as readers of the 

Magazine. 

 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

87. Second, I have considered two reported civil cases in which the Claimant was the losing 

party. That is on the basis that these involve “judicial strictures” in previous civil litigation 

which may be admissible on serious harm: see [18] above. These cases came into the 

proceedings obliquely. The first was mentioned in an article that the First Defendant 

showed me and the judgment had been included in the authorities bundle. The second was 

a related case of which I was aware and I therefore considered it appropriate to invite the 

parties’ submissions on it. 

 

88. In Levi v Bates [2009] EWHC 1495 (QB)  Mr Bates was found to have libelled Melvyn 

Levi, a businessman who was a member of the consortium which owned Leeds FC and sold 

it to the Claimant’s entities. Mr Bates did this in 3 Leeds Utd match programmes and a 

letter to club members. The publications included allegations that (in summary) Mr Levi 

had  sought to  blackmail the new owners of the club by blocking the effective transfer of 

control unless he was paid money to which he was not entitled, thereby stopping the new 

owners from raising much needed new investment. Gray J dismissed the defence of truth 

and awarded damages of  £50,000. He criticised Mr Bates for having made improper use 

of a privileged legal opinion to make his attacks on Mr Levi (see [116]).  He said that 

blaming Mr Levi for blocking the transfer was a “convenient strategy” for explaining why 

Mr Bates and his associates had gone about gaining full control of the club in another, less 

costly way (see [151]-[154]). He stopped short of calling Mr Bates dishonest or malicious. 

I was shown a contemporaneous report of the case from the Guardian but the Defendant 

accepted that few readers of the Magazine were likely to have seen it. 

 

89. Levi v Bates  [2015] EWCA Civ 206, [2016] QB 91 was a claim for harassment by Mr Levi 

and his wife, first determined in Mr Levi’s favour by the Leeds County Court and then 

subject to an appeal where Mr Bates was also found liable to Mr Levi’s wife. The harassing 

conduct consisted in attacks on Mr Levi published by Mr Bates in match programmes and 

again criticising him for his conduct in the dispute about ownership of Leeds United. This 

included publishing the Levis’ home address and telephone number and implicitly 

encouraging fans to contact Mr Levi directly. Mr Bates had been ordered to pay £10,000 

damages to Mr Levi (reduced from what would otherwise have been due  to reflect the 

overlap with Mr Levi’s earlier libel action) and the Court of Appeal ordered him to pay an 

additional £6,000 for his harassment of Mrs Levy. There was no evidence about the extent 

of any publicity that this case may have attracted. 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

 

90. These decisions make findings about the Claimant’s conduct in a sector of his life that is 

addressed in the Article (his ownership and control of football clubs). They indicate that he 

is someone who has been prepared to libel and harass an opponent in order to advance his 

business interests in football, and to make improper use of privileged material in order to 

do so. However, the libel judgment was some 14 years old by the time the Article was 

published and the Court of Appeal decision in the harassment claim was some 8 years old. 

Neither of them involved “judicial strictures” that came close to the serious allegations of 

dishonesty and criminality made in the Article. They do not establish that, at the time the 

Article was published, the Claimant had a reputation so bad that it was incapable of being 

damaged by the sort of allegations the Defendants chose to make in the Article. At best, 

these earlier decisions may have some mitigating effect on damages if that stage is reached. 

 

91. Third, the Defendants say I should draw an adverse inference from the fact that the 

Claimant chose not to rely on evidence from his wife as he had originally intended. They 

say I should infer that, had she given evidence, she would have been forced to admit that 

the Claimant had no reputation capable of being harmed. I decline to draw that inference. 

A solicitor’s witness statement filed in July 2024 stated that Mrs Bates was no longer fit 

enough to give evidence and this was re-iterated by the Claimant in his oral evidence. When 

opening his case, Mr McCormick indicated that he intended to put in her witness statement 

as hearsay. He did not do so in the end but that is because I myself raised some concerns 

about whether the Defendants had been given sufficient and timely notice of this proposed 

course. It was reasonable for the Claimant not to call his wife. 

 

92. The Defendants’ case on pre-existing bad reputation therefore fails and I approach the issue 

of serious harm applying the presumption that the Claimant had a reputation capable of 

being damaged. 

 

Serious harm – conclusion and reasons 

93. I am satisfied on the balance of probabilities that the publication of the Article has caused 

serious harm to the Claimant’s reputation. I say that for the following reasons. 

 

(1) the allegations are very serious: murder, suspected murder, serial dishonesty and the use 

of heavy-handed tactics to cover this all up. The Claimant’s pleaded meaning about the 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

Irish bank does not include an allegation of dishonesty or criminality and (mindful of 

the proviso to Koutsogiannis principle xiii) I have not included these elements either. 

Nevertheless, an allegation that someone has caused a bank to collapse, forcing a 

government to step in to compensate the customers, is a serious one. 

 

(2) Readers of the Article are likely to have known of the Claimant and take an interest in 

him. They are from the sports business sector and he played a prominent role in English 

football for 30 years. His profile in England will have declined since his retirement but 

many readers will have recalled him. It is notable that the Mail on Sunday evidently 

considered him to be a person of sufficient interest to justify publishing a lengthy 

interview with him in March 2023. Allegations are more likely to stick in the minds of 

readers if they know the claimant personally or feel they know him because of his public 

profile: see Dhir v Saddler [2017] EWHC 3155 (QB), [2018] 4 WLR 1 at [55] (Nicklin 

J). The fact that readers of the Article may not have met the Claimant in person (and 

may never do so) does not assist the Defendants. Harm to reputation occurs at the time 

an article is read: Lachaux  at [25].  

 

(3) The Defendants’ decision to refer to the Article and repeat some of its allegations on the 

letters page in July and September 2023 will have reinforced it in the minds of readers, 

increasing the sticking power of the allegations: see [51]-[53] above. 

 

(4) The Article was read by a substantial number of people in England and Wales, probably 

around 9,000: see [48] above. There was no evidence of onward publication but I 

consider that there will have been a degree of percolation. The Article is sensationalist, 

it is about a person who was familiar to readers, and one of its main features  - the death 

of Matthew Harding in a helicopter crash – was itself a memorable event. The 

combination of these factors means that it is likely the Article will have been discussed 

(and its contents repeated) in sports business circles. 

 

(5) I have considered whether the relentless hostility of the Article will have caused readers 

to treat it with scepticism. I think that some will have done. The Article has none of the 

balance that is generally found in modern serious journalism. There is a strong whiff of 

revenge (although the reader is never told why the writer might bear a grudge) and the 

assertion (mistaken of course) that the Claimant could not sue for libel may have led 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

some readers to wonder whether the writer had felt free to throw as much mud as he 

could find, with or without a proper factual basis. The allegation of murdering rivals in 

the concrete business appears to be based on little more than the assertion that this is 

what everyone did at the time, which would strike some readers as an extraordinarily 

flimsy basis for such a serious allegation. Nevertheless, I remind myself of the evidence 

that the Magazine holds itself out as an authoritative source of carefully researched 

information and is trusted as such by most of its readers: see [44]-[45] above. Many 

readers, I find, will have taken the Article at face value as a well-informed, in-depth 

exposé of the Claimant’s true history, published to debunk the sanitised account given 

in the Mail on Sunday. Those readers are likely to have taken the allegations seriously. 

 

(6) I draw an adverse inference from the Defendants’ refusal to disclose the list of 

subscribers in breach of the order of Collins Rice J: see [54]-[60] above. I find they did 

this because they believed it was likely that the subscribers would turn out to be people 

who knew of and took an interest in the Claimant and not people who already regarded 

him as a man of bad reputation. The Claimant has already established a prima facie case 

to that effect and so I am entitled to take the Defendants’ culpable failure to provide the 

list into account in the Claimant’s favour: see, generally, on adverse inferences, 

Wisniewski v Central Manchester Health Authority [1998] PIQR P324 at 337-340 

(Brooke LJ). (I do not draw an adverse inference from the fact that the Defendants did 

not call subscribers themselves. That would have been an unusual thing to do in a case 

concerning large-scale publication).  

 

(7) Further, the fact that the Claimant did not call any readers as witnesses is hardly 

surprising in the circumstances given that the Defendants deprived him of the means of 

identifying them. It does not undermine his case. 

 

(8) The lack of any observable consequences for the Claimant flowing from the publication 

is noteworthy but does not prevent me drawing an inference of serious harm given the 

strength of the other factors I have mentioned. The Defendants’ point about this might 

have been stronger if the Claimant were still living in England and active in business. 

Then, one might have expected to see him being snubbed socially or experiencing 

business difficulties if the Article had been read and believed. But since he is retired and 

lives abroad there are fewer opportunities for the change in perception of him in the 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

minds of readers in England and Wales to manifest itself in observable behaviour. It is 

that change in perception that counts as reputational harm and, so long as I am satisfied 

that it happened and was serious (which I am) it does not matter that it was not 

accompanied by other negative consequences. 

 

(9) This is not a case where there is any real need to “isolate” the harm done by the Article 

from that which may have been done by other harmful material: see [20]-[21] above. 

The First Defendant showed me a number of articles, book extracts and podcasts 

concerning the Claimant but mostly accepted that this material was unlikely to have 

come to the attention of the Magazine’s readers. The exception was a chapter from a 

book by Tom Bower about the history of Chelsea FC (“Broken Dreams”). The First 

Defendant said that there would be an overlap in readership there because he and Mr 

Bower are similar writers with a similar following. But the book was published in 2003 

and, although it covers some of the same ground as the Article and is not flattering to 

the Claimant, it is much milder and omits the most serious allegations altogether. The 

First Defendant himself said that the point of the Article was to bring new information 

to readers’ attention. The publication of the Tom Bower book 20 years previously does 

not call into question, in my mind, the proposition that the Article caused serious 

reputational harm. 

 

94. I find that the serious harm test is met in respect of each of the imputations I have found 

the Article to bear (including, if necessary, each of the sub-imputations under the 

“dishonesty” imputation). 

 

H. Remedies 

Damages – legal principles 

95. The principles governing the award of damages for defamation were comprehensively set 

out by Warby J in Barron v Vines [2016] EWHC 1226 (QB) at [20]-[21]. I direct myself by 

reference to that summary but do not need to set it out. Essentially, I must arrive at a sum 

which adequately compensates the Claimant for the harm to his reputation, serves as 

vindication, and compensates him for the injury to his feelings. Aggravated damages may 

be awarded to compensate for any additional injury to feelings caused by the way in which 

the Defendants have conducted themselves. The sum I award must be no more than is 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

necessary to serve those ends. Anything more would be a disproportionate interference with 

the Defendants’ rights under ECHR Article 10. 

 

Damages – the parties’ submissions 

96. Mr McCormick repeats the points he made on the issue of serious harm; he relies on the 

Claimant’s written and oral evidence as to the injury to his feelings; and he identifies 

various matters in aggravation of damages. He does not ask me to identify a separate award 

of aggravated damages: he says I should make a compendious award taking all matters into 

account. He invites me to consider four previous cases as relevant comparators and he has 

updated the awards in those cases to account for inflation and the decision in Simmons v 

Castle (No.2) [2012] EWCA Civ 1288, [2013] 1 WLR 1239. He refers me to Berezovsky v 

Terluk [2011] EWCA 1534 (£150,000, now c. £285,000), Al-Amoudi v Kifle [2011] EWHC 

2037 (QB)  (£175,000, now c. £320,000), Bento v CC Bedfordshire [2012] EWHC 1525 

(QB) (£125,000, now c. £220,000), and Sloutsker v Romanova [2015] EWHC 2053 (QB) 

(£110,000, now c. £165,000). He says the minimum  I should award in this case is £275,000. 

 

97. The Defendants also repeat the points they made on serious harm. They say that anything 

more than a nominal award would send the message that rich people can succeed in libel 

claims regardless of their character or reputation. They say that they have not used the trial 

as a platform to make further attacks on the Claimant, but only to articulate their legitimate 

case. They suggest that, if the Claimant is entitled to substantial damages, at all, they should 

be reduced by reference to the time he has left to live, since the law only protects the 

reputation of the living. 

 

Damages – discussion and conclusions 

98. I have already made findings about the harm caused to the Claimant’s reputation at [93] 

above. When considering what is necessary to compensate for that harm and serve as 

vindication, the following factors argue for a higher award: (1) the gravity of the 

allegations; (2) the substantial (but not enormous) number of publishees;  (3) the likelihood 

of the allegations “sticking” given that readers will have been aware of the Claimant already 

and will then have been reminded of the allegations by what appeared on the letters page 

in July and September 2023; (4) many readers are likely to have taken the allegations 

seriously; (5) the likelihood that there has been some (modest) percolation. I would add 

that there is a continuing (if modest) risk of further percolation, for the same reasons. 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

 

99. The following factors argue for a lower award for the purpose of compensating for 

reputational harm and vindication: (1) some readers will have treated the Article with 

scepticism, particularly the aspects for which little evidence was offered (e.g. murder in the 

concrete business); (2) there has been no republication online or in other news media; (3) 

it appears that the allegations have not reached (or have not been believed by) the limited 

number of people in the jurisdiction with whom the Claimant still has close personal 

interactions. The serious harm that has been caused to his reputation has occurred 

principally in the minds of readers who knew of him but did not know him personally. It 

has not had, and may never have, practical repercussions for him;  (4) the public criticisms 

made of the Claimant in the two Levi judgments mean that the Claimant did not have – or 

at least does not deserve – an entirely unblemished reputation in respect of his conduct in 

the football business; (5) my reasoned judgment will go some way to providing vindication 

though I have not, of course, examined and made findings about the merits of the 

allegations; (6) so too will the s.12 Order I am going to make (see [114] below): readers 

will be informed directly that the Defendants have been found to have libelled the Claimant. 

 

100. Turning to the injury to the Claimant’s feelings, my impression, both from reading the 

Claimant’s witness statement and from observing his oral evidence, is that his predominant 

emotions are anger and irritation at the Article. Those are matters that require compensation 

but they are less serious than the deep distress and trauma that some libel claimants report.  

 

101. In two respects, I find, the Claimant’s reactions went beyond anger. First, I accept that 

the publication of the Article has caused him genuine concern about how he will be 

regarded after his death. He is of advanced years and, to put it bluntly, he has limited 

opportunities now to take actions that will restore his damaged reputation. He was 

genuinely worried that the Article would be the last word on his life and  that he would be 

remembered forever as a murderer and a fraudster.  

 

102. Second, I accept that the Claimant was genuinely concerned by the impact the Article 

had on his wife. I need to be careful here because Mrs Bates is not a claimant and I am not 

giving compensation for what the Article says about her or the impact it had on her feelings. 

Nevertheless, it was natural that the Claimant would show her the Article and she was 

deeply upset upon seeing what it said about him.  The Claimant had to witness that and deal 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

with it as part and parcel of dealing with the aftermath of publication. This caused him real 

upset. His evidence on this point was heartfelt and sincere. It has some relevance. 

 

103. Turning to aggravated damages, the RAPC plead a long list of conduct by the Defendants 

that is open to criticism but I remind myself that I am concerned with compensation, not 

punishment. I have only taken the Defendants’ conduct into account where there is clear 

and compelling evidence that it had a real effect on the Claimant’s feelings. 

 

104. I have not increased the award by reference to the particular features of the Article that 

the Claimant says he found annoying, such as certain basic factual inaccuracies. That seems 

a somewhat artificial exercise where the headline allegations of the Article are so obviously 

serious and offensive.  

 

105. The fact that the Defendants did not contact the Claimant prior to publication is a relevant 

aggravating factor. The First Defendant accepted that he should have done this and the 

result of his not doing so was that the Claimant was confronted with these serious 

allegations out of the blue, without the opportunity to put his side of the story or to take 

steps to prevent publication. That, I accept, added to his sense of shock and outrage. 

 

106. The Defendants’ post-publication conduct has also seriously exacerbated the impact on 

the Claimant’s feelings of anger and irritation. In his witness statement the Claimant singles 

out the references to his complaint made on the letters pages of the Magazine in the July 

2023 and September 2023 editions – both the decision to publish a misleadingly edited 

version of his letter of claim and the mocking responses of the First Defendant. He also 

refers to allegations made in various court documents which repeated the imputations in 

the Article (despite there being no defence of truth) and accused him of perjury. Lastly the 

Claimant relies upon the Defendants’ conduct of the case at trial. As I have mentioned,  in 

his lengthy cross-examination, the First Defendant put questions to the Claimant that could 

only have been relevant to a defence of truth. He went further and questioned the Claimant 

about wholly new allegations that did not feature in the Article at all. In re-examination, Mr 

McCormick asked the Claimant how this had made him feel. The Claimant’s answer was 

that it had made him feel contempt for the First Defendant so, again (and fortuitously for 

the Defendants) the emotional impact, while real, was less than it might have been on many 

libel claimants subjected to a similar interrogation. 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

 

107. I reject as illogical the Defendants’ submission that damages must somehow be reduced 

in proportion to the time the Claimant has left to live. An award of damages provides 

compensation for damage to reputation that has already occurred, serves to demonstrate the 

baselessness of the allegations, and compensates for the emotional harm already sustained. 

There is no reason why an older person should require any smaller sum than a younger 

person. 

 

108. This was a serious libel. In the minds of many readers, it will have left the Claimant’s 

reputation in tatters. The factors I have mentioned at [99], along with the relatively limited 

emotional impact on the Claimant, serve to reduce the necessary award but the sum will 

nevertheless have to be a very substantial one. In all the circumstances, the sum that is 

necessary to compensate for the damage to the Claimant’s reputation, to provide 

vindication, and to reflect the injury to his feelings is £150,000. That includes an element 

to reflect the effect on the Claimant of the Defendants’ aggravating conduct before and after 

publication.  

 

109. My award is substantially less than the sum Mr McCormick asked for. It is also 

substantially less than the sums awarded in the four cases he cited, once those awards are 

updated by applying his formula. Close factual comparison is invidious when each libel is 

unique but suffice it to say that, in my judgement, each of the four cases cited had aspects 

that made them more serious than the present case in terms of reputational harm and/or 

emotional impact. Further, although I am grateful to Mr McCormick for his updating 

calculations, the Court should not be beguiled by mathematical formulae. There have been 

some very serious libel claims in recent years yet the awards have not kept pace with the 

trajectory that Mr McCormick’s calculations appear to predict. See e.g. Aaronson v Stones 

[2023] EWHC 2399 (KB) where Julian Knowles J awarded £110,000 for allegations of 

rape published very widely online. The ultimate question is what sum is necessary, in 

contemporary society, to serve the purposes of compensation and vindication without 

disproportionately interfering with a defendant’s ECHR Article 10 rights. 

 

 

 

 

 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

Injunction 

110. I should only exercise my discretion to grant an injunction if there is a real risk that the 

Defendants will repeat their allegations and if an injunction would amount to a legitimate 

and proportionate interference with the Defendants’ ECHR Article 10 rights. 

 

111. The First Defendant told me several times during the trial that he is “done” with the 

Claimant and has no intention of writing another word about him. I accept that he meant 

what he said at the time. The trouble is, I do not believe that he will be able to stick to his 

good intentions. Such is his hatred of the Claimant, there is a real risk that he will launch 

into print again to attack him, particularly if the Claimant receives further positive or neutral 

publicity along the lines of the Mail on Sunday article. 

 

112. To explain this risk, I need look no further than the First Defendant’s closing speech. I 

had told him repeatedly during the trial what the legitimate areas of evidence and argument 

were. Despite this, he chose to use (or rather abuse) his closing speech to make yet another 

wholesale attack on the character and conduct of the Claimant. He repeated allegations 

from the Article and his struck-out Witness Statement. He claimed he was entitled to do 

this because certain questions that Mr McCormick asked him in cross-examination had 

somehow opened the door. He was wrong about that.  If he genuinely believed it, it only 

goes to show how all rational thought processes abandon him once the subject of the 

Claimant comes up. 

 

113. I shall therefore grant an injunction. 

 

Order under Defamation Act 2013, s.12 

114.  Defamation Act 2013, s.12(1) gives me a discretion to order the Defendants to publish a 

summary of my judgment. The purpose of such an order is to assist the Claimant to repair 

damage to his reputation and obtain vindication. A mandatory order to publish something 

is a significant interference with a defendant’s ECHR Article 10 rights and I should 

therefore only make an order if it could realistically achieve the objectives I have mentioned 

and would be, in the circumstances, a proportionate interference with the Defendants’ 

Article 10 rights. I am not presently concerned with what the statement should say or how 

and when it should be published. Those are matters that the court can rule on in due course 

if the parties cannot agree. Nevertheless, I need to take a view as to what such an order 



DEPUTY HIGH COURT JUDGE AIDAN EARDLEY KC 

Approved Judgment 

Bates v Rubython & BusinessF1 Magazine Ltd 

 

 

might realistically achieve for the Claimant, and at what cost (in Article 10 terms) to the 

Defendants. See generally, Monir v Wood [2018] EWHC 3525 (QB) at [239]-[240] (Nicklin 

J). 

 

115. In the course of argument, I raised concerns with Mr McCormick about the 

proportionality of such an order in this case, given that the Magazine is distributed 

internationally whereas this case has concerned only publication in England and Wales. He 

made certain practical suggestions in response (e.g. the use of an insert in copies of the 

Magazine that are distributed here, or direct communication with the named subscribers on 

the Defendants’ list who live here). In fact, I need not have been so concerned because, 

when it came to the First Defendant’s submissions, he explained that he was relaxed about 

including a short s.12 statement in the Magazine. 

 

116. In my judgement, a s.12 statement in this case can be published in a way that directly 

reaches most of the original publishees of the Article and it will add real value in terms of 

vindicating the Claimant and restoring his reputation in their eyes. There are ways in which 

this can be done without disproportionately interfering with the Defendants’  Article 10 

rights. Accordingly, I shall make the order and will rule in due course, if necessary, on any 

disputes about the wording of the statement and the time, manner form and place of 

publication. The statement need only be a few sentences long, setting out what the case was 

about, my decision on liability, and the remedies I have awarded. 

 

I. Conclusion 

117. The Claimant has proved his case. I award him £150,000 in damages including 

aggravated damages. I grant an injunction restraining the Defendants from publishing the 

same or similar allegations and I make an order under s.12 of the 2013 Act. I shall ask the 

parties to agree a draft order, to include provisions about costs. 

 

 

 

 

 


