Neutral Citation Number; [201 11 EWHC 2760 (OB)

Case No: HO11DO1162

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE
QUEEN'S BENCH DIVISION

Roval Courts of Justice
Strand, London, WC2A 211,

Date: 28/10/2011

Before :

THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT

Between :
(1) Fesla Motors Lid (2) Tesla Motors Ine Claimants
-~ and -
British Broadeasting Corporation Defendant

William McCormick QC (instructed by Carter Ruck) for the Claimants
Andrew Caldecott QC and Catrin Evans (instructed by BBC Litigation Department) {or the
Defendant

Hearing dates: 19 October 2011

Approved Judgment
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this
Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic.

THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Testav BBC

Approved Judgment

Mr Justice Tugendhat :

1.

2.

L2

The BBC asks the court to strike out this claim, or grant summary judgment against
the Claimants. The claim is for malicious falsehood. It is brought in respect of a
broadcast of the well known television programme Top Gear. The programme in
question (“the programme”) was first broadcast on BBC 2 on 14 December 2008.
The claim was originally also for libel, but on 19 October 2011 1 held that the
meanings atiributed to the allegedly defamatory words by the Claimants were
meanings which the words complained of were not capable of bearing.

The Claimants describe themselves as follows in their Particulars of Claim:

“(1) The First Claimant 1s a limited Hability company registered in
the jurisdiction and a wholly owned subsidiary of the Second
Claimant which is a corporation registered in the United States
of America.

(2) The Second Claimant has, and at all material times has had, an
established reputation around the world, including the
Jurisdiction, as the manufacturer and distributor of eleciric
powered automobiles, one model being an eleciric powered
sports car known as the Tesla Roadster (“the Roadster™).

(3) The First Claimant has, and at all material times has had, an
established reputation within the jurisdiction, as the company
responsible for the Second Claimant’s Furopean operations
which include (a) the First Claimant’s headquarters in
Maidenhead (covering Roadster sales administration and
matketing support for Tesla stores and sales operations in the
UK and other countries in Europe including Germany,
Switzerland, Austria, Denmark, Netherlands, France, Monaco,
Italy and Spain) together wnh finance and human resources
support, (b} manufacturing operations in Hethel (vehicle
production and supply chain management), (¢) logistics in
Wymondham (pre delivery vehicle inspection, warchousing of
manufacturing and service parts, shipping of vehicles to Tesla
stores in UK and throughout Europe), and (d) the First
Claimant’s retail store in central London.”

Although the programme was first broadcast on 14 December 2008, proceedings were
not issued until 29 Maxch 2011, over two years later. Since there is a one year
timitation period applicable to claims for malicious falsehood, the claim is limited to
re-publications of the programme within the twelve months immediately preceding
the commencement of the action. That is to say it is limited to broadcasts afier 29
March 2010. Moreover, during the course of the hearing before me, the Claimants
accepted that their claim had to be limited to publications made to viewers within
England and Wales,

The Particulars of Claim did not identify the publications complained of. There is no
dispute that there were publications in the relevant twelve months, including a
broadcast on 17 October 2010 to an audience estimated to be 1.7 million viewers.



FHE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Teslav BBC
Approved Judgment

There is also no dispute that the programme remains available to be viewed (and 1
have myself viewed it) on the Top Gear website. There have also been a number of
broadcasts on the freeview channel Dave.

THE TORT OF MALICIOUS FALSEHOOD

5. The four essential constituents of the tort of malicious falsehood, and further
information about it, were set out by Glidewell J in Kaye v Robertson [1991] FSR 62
at 67 as follows (the numbering is added):

“The essentials of this tort are that the defendant has [1]
published about the plaintiff [2] words which are false, [3] that
they were published maliciously, and [4] that special damage
has followed as the direct and natural result of their publication.
As to special damage, the effect of Section 3(1) of the
Defamation Act 1952 is that it is sufficient if the words
published in writing are calculated 1o cause pecuniary damage
to the plaintiff. Malice will be inferred if it be proved that the
words were calculated to produce damage and that the
defendant knew when he published the words that they were
false or that they were reckless as to whether they were false or
not.”

6. Since the question of damage is central to the issue | have to decide 1 set out the
precise words of the 1952 Act:

“3(1) In an action for slander of title, slander of goods or other
malicious falsehood, it shall not be necessary to allege or prove
special damage (a) if the words upon which the action is
founded are calculated to cause pecuniary damage to the
plaintiff and are published in writing or any other permanent
form....”

7. In the present case no actual damage is pleaded. The Claimants rely on Section 3(1)
of the 1952 Act. For the purposes of this application it is common ground that the
words “calculated to cause pecuniary damage” mean “more likely than not to cause
pecuniary damage”. See IBM v. Websphere Limited [2004] EWHC 529 (CH) at para
74, As Gray I noted in Ferguson v Associated Newspapers Lid unreported 3
December 2001, Art 10 requires that any restriction of the right to freedom of
expression must be strictly justified as necessary in a democratic society. An
interpretation of the word “calculated” which permitted an action to proceed where
the likelihood of any pecuniary damage was less than “more probable than not” would
not be compatible with the Convention. Such an interpretation would therefore be
precluded by the Haman Rights Act 1998 s3.

THE PUBLICATIONS OR BROADCASTS

8. Publication is pleaded as follows in paragraph 4 of the Particulars of Claim, so far as
now material;



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Teslav BBC

Approved Judement

10.

1.

“The broadeasts have been made and/or caused and or
permitted by the Defendant in the following ways: (1) online
[and the To Gear website address is given]: (2) on “ Dave ja
vu” and other television channels; (3) via sales of a boxed sets
of Top Gear season twelve programmes;... inside the
Jurisdiction. The Claimants are unable at present to set out the
precise details of the extent and nature of each of the above
categories of broadcast. They will plead further following
disclosure and/or the provision by the Defendant of further
information relevant to this issue, which information is readily
available to it. Pending the provision of such
disclosure/information the Claimants rely on the inference that,
because ‘Top Gear’ is a popular programme... within the
Jjurisdiction, each of the categories of broadeast set out above
will have been substantial.”

In the Defence it is admitted that there were broadcasts of the programme as alleged.
It is further stated, as is not in dispute, that the broadcasts before 29 March 2010
included the original broadcast on 14 December 2008, broadcasts through BBC
iPlayer for seven days thereafler, and broadcasts through the Top Gear website, where
11 has remained accessible ever since.

There is no dispute that, as the BBC has disclosed, repetitions of the broadcast
included the following:

BBC 2: 21 December 2008 19.03 hrs, 30 August 2009 19.59 hrs, 14 March
2010 19.00hrs

BBC 2 Scotland: 13 March 2010 18.29hrs
BRC 3: 24 January 2009 20.01hrs, 24 April 2009 19.01hrs

Dave: 14 Broadcasts on and between 12 January 2009 and 29 April 2009,
and seven broadcasts on and between 4 January 2010 and 28 March 2010.

Those broadcasts are all more than 12 months before the issue of the claim form.
Broadcasts on Dave within the 12 month period and in respect of which a claim is
made were nine in number, made on and between 29 March 2010 and 6 June 2010.

THE ALLEGED FALSEHOODS

12,

13.

In the Particulars of Claim the Claimants set out the words complained of in the form
of a transcript, but it is of the whole programme that they make a complaint, the
images and sounds, as well as the words. So when in this judgment 1 refer to the
programme, I am referring to what I saw and heard, and not to what I read from the
transcript.

The allegation that the programme contains falsehoods is pleaded in paragraph 7 of
the Particulars of Claim as follows:



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Tesla v BBC

Approved Judgment

14.

i5.

16.

17.

“(1) 'The first Roadster shown (which was silver in colour) did
not run out of charge.

(2) The first Roadster did not have to be pushed back into the
hangar as a result of running out of charge.

{3) Atno point were the brakes of the first Roadster broken.

(4) The second Roadster (which was grey in colour) did not
become immobile as a result of over heating.

(5) There was no time at which neither Roadster was
available for driving.”

The format of Top Gear is well known. Mr Clarkson and his colleagues take vehicles
for test drives, and provide to viewers technical information in everyday language in a
format which is entertaining. The part of the programme concerning the Roadster
lasts some ten minutes, It starts with a description of the Roadster as being based on
the Lotus Elise, which is a petrol powered car. A Roadster and a Lotus Elise are
{ilmed racing one another. The Roadster is shown as being faster than the Elise. Mr
Clarkson, driving the Roadster, is filmed saying

“wave goodbye to dial up and say hello to the world of
broadband motoring, 12 % rpm I cannot believe this. That is
biblically quick. This car is electric. ... literally. The top speed
may be only 125 mph but there is so much talk it does 0 to 60
in 3.9 seconds. Not bad for a motor that is the size of a watex
melon and only has one moving part”,

However, after that and other praise of the Roadster, My Clarkson moves fo criticism,
He said (in the form the words complained of are set out in the Particulars of Claim):

“This car really was shaping up to be something wonderful but
then ... (artificial dying motor sounds and music slowing down
and stopping)... although Tesla say it will do 200 miles we
have worked out that on our track it will run out after just 55
miles and if it does run out it is not a quick job to charge it up
again. (Footage of people pushing the Roadster into the hangar
followed by Jeremy Clarkson inserting the charger lead into the
Roadster)...”

It is that part of the broadcast which is said to be false in the manner pleaded in sub
paragraphs (1) and (2) of the particulars of falsity set out in para 13 above (it is not
said the range of 55 miles of the Roadster, driven as it was driven on the Top Gear
track, is false).

Mr Clarkson goes on to say
“perhaps then the best idea is to have two Teslas, so you can

use one whilst the other is charging. Unfortunately that is quite
an expensive solution and it doesn’t appear that you get much



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDUAT Testav BBC

Appraoved Judgment

i8.

19,

22.

refiability either. I don’t believe this... the motor has
overheated and 1 have reduced power. (shot of Tesla sitting on
the track) While it cooled down we went to get the silver car
out again ... shot of back of silver Roadster in the garage with
its bonnet up) only to find that whife it was being charged its
brakes had broken (shot of empty track) so then with the light
fading we had no cars at all.”

The Claimants had provided for the preparation of the broadcast two Roadsters one
silver and one grey. The one in respect of which Mr Clarkson said: “the motor has
overheated and I have reduced power” was the grey one.

Under the Particulars of Malice certain further information is given as to the alleged
falsity. In particular it is said:

“The Claimant’s engineer Stuart Brierley and Mr Cochrane
explained to various members of the Top Gear crew and Mr
Whitehead that ali that had happened was that a fuse within an
electrical circuit providing additional power to the brake pedal
had ‘blown’ meaning that while the brakes were entirely safe,
the brake pedal needed to be pressed down harder than would
otherwise be the case.”

Further it is pleaded:

“... The second Roadster was at no time ‘immobile’ due fo
overheating. It did not overheat (but rather reduced the torque
available to prevent overheating) and ... at all times it remained
capable of being (and was driven) by Mr Clarkson, including
being driven by him to the point it was shown sitting immobile
on the track.”

As to falsity, the Defence is pleaded over five pages. The BBC denied that the
programme showed the Roadster as having run out of charge. The BBC say that the
programme meant that the Roadster would run out of charge, and that it demonstrated
visually what would happen when it did. The image of the silver car being pushed
into the hangar was merely a device to iflustrate the hypothetical point that it would
run out after the range of 55 miles.

As to the brakes, it is said that Mr Clarkson and his colleagues were unable to
continue driving the silver car because Tesla wanted to repair the brakes. This
mvolved taking the wheel off and then testing the car once the problem had been
fixed. It is said that, for part of that time, the grey car was also unavailable.

it is said that there was more than one incident when the cars overheated and required
a cooling off period. In particular it is pleaded in the Defence:

“The first silver car had begun recharging at about 1lam... the
silver car came off charge sometime not long after 2pm...
Before going back onto the track there was the problem of its
brakes which lasted from 2.20 pm until 3pm... Therefore as at



THE HONOURABLE MR JUSTYICE TUGENDHAT Testav BBC

Approved Judgment

24.

2

6.

2.20 pm the grey car was cooling down after overheating and
the silver car was still unavailable because the brakes were
broken and were being fixed. The cooling down took about 15
minutes and accordingly during that time neither car was able
to be used for filming...”

There 1s no Reply so 1t 1s not clear to what extent those timings are in issue,

Whether words complained of are false depends on what they mean. In this case there
are issues as to what the images and words complained of mean. In some cases
whether a statement is true or false may be simply a matter of binary choice: it is
either one or the other. In other cases there may be degrees of falsity. It appears that
in the present case, even on the Claimant’s case, most of the broadcast is accepted to
be true. [n respect of those parts of the broadcast which are said to be false, they are
said to be false in the sense that they are not wholly true or are exaggerated. It is an
allegation that they are partially false. That is not to understate the force of the
Claimant’s case. A partial falsity may be very important and may be very damaging
1n particular circumstances.

The grounds on which the BBC advances this application to strike out are not directed
to the allegations of falsity and malice. ~ While these allegations are strongly
contested, it is not said that they have no real prospect of success. So I do not set out
the pleading on these points.

THE PLEA OF DAMAGE

2

1

7.

30.

The plea of damage consists, and consists only, of the following:

“9. Each of the broadcasts was and is calculaied to cause
pecuniary damage to cach of the claimants in respect of ifs
business”.

[t is the BBC’s case that the allegation of damage is wholly inadequate for reasons to
which I will refer below. The BBC’s case on falsity is refevant to the issue of damage.
The damage relied on by a claimant has, of course, to be damage caused by the
falsehoods complained of, not damage from parts of the words complained of which
are frue,

But, m addition, and at the forefront of its case, the BBC makes a quite different
attack on the Claimants’ case. As pleaded in the Defence, this is the defence pleaded
under the heading “Waiver or acquiescence or estoppel, or failure to mitigate damage
or abuse of process”. It is pleaded over ten pages in paragraph 8. It is based on
communications between the parties in the period commencing 16 December 2008
and ending with the issue of a claim form, upon public statements issued by or on
behalf of the Claimants in that period relating to the programme, and to statements
relating to its financial position issued by the Second Claimant pursuant to the
requirements of the US law and the Securities and Exchange Commission.

The BBC relies in particular upon three statements issued on behalf of the Second
Claimant. One statement relied on was made on or about 28 June 2010, when the
Second Claimant made an initial public offering of its shares NASDAQ stock



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Tesla v BBC

Approved Judgment

31.

exchange in the USA. The US authorities require publication of certain financia)
information in a format known as Form 10-K (for a period of a year) and Form 10-Q
(for quarterly periods). The Second Claimant compieted Form 10-Q for two quarters:
the period ending 30 June 2010 and the peried ending 30 September 2010. In none of
these was there any mention of the programme or any damage from it. This is
contrasted with what the Second Claimant said in its form 10-Q for the quarter ended
31 March 2011 which was prepared after the BBC had raised points about the
omission in the earlier statements of any reference to any damage or risk of damage
from the programme.

The BBC also rely on statements which Mr Musk, the Chief Executive of the
Claimants, is reported to have said. It is contended that these demonstrate that the
purpose of the pleadings is fo achieve some coflateral commercial benefit and not any
proper purpose for which proceedings for malicious falsehood may be brought.

SUBMISSIONS FOR THE BBC

32.

33.

34.

Mr Caldecott’s first submission is one of general principle relating to Article 10
(freedom of expression). He submits that what has been said in the two cases cited
below about defamation proceedings and Article 10 applies equally fo proceedings for
malicious falsehood, at least in a case such as the present. Mr McCormick did not
dispute that and I accept Mr Caldecott’s submission.

In Jameel v Dow Jones [2005] QB 946 Lord Phillips MR said at para [55]:

“Keeping a proper balance between the Article 10 right of
freedom of expression and the protection of individual
reputation must, so it seems to us, require the court to bring to a
stop as an abuse of process defamation proceedings that are not
serving the legitimate purpose of protecting the claimant's
reputation, which includes compensating the claimant only if
that reputation has been unlawfully damaged.”

In Lait v Evening Standard Lid 20117 EWCA Civ 859 the Court of Appeal adopted
this formulation of the principle by Laws LI at paras [42] and [45];

“42. The principle identified in Jameel consists in the need to
pul a stop to defamation proceedings that do not serve the
legitimate purpose of protecting the claimant's reputation. Such
proceedings are an abuse of the process. The focus in the cases
has been on the value of the claim to the claimant; but the
principle is not, in my judgment, to be categorised merely as a
vartety of the de minimis rule tailored for defamation actions.
[ts engine is not only the overriding objective of the Civil
Procedure Rules but also, in Lord Phillips' words, the need to
keep "a proper balance between the Article 10 right of freedom
of expression and the protection of individual reputation”...
45. ... The balance to be struck between public interest and
private right is increasingly to be seen as a function of our
constitution; and the law of defamation is increasingly to be
seen as an aspect of it.”



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Tesla v BBC

Approved Judgment

36.

38.

39.

40.

41.

Next Mr Caldecott submits that CPR Part 16.4 and the Practice Direction para 8.2 (8)
require that the Particulars of Claim should include the facts relied on in relation to
the plea of damage. The plea must identify with appropriate particularity the nature
and amount of the damage which is said to be the probable result of the particular
publications of which complaint 1s made, and any facts relied on as giving rise to that
probability.

He submits this is necessary 1o enable a judge to investigate at an early stage in the
proceedings whether the allegation is one of a real and substantial tort. It is also
necessary to enable the defendant to assess its potential liability (with a view to
making an appropriate proposal in accordance with the modem practice of
encouraging early settlement, or a part 36 offer) and to allow a defendant to plead its
case and define the scope of the disclosure required and to determine what witness
evidence should be sought. He refers to the Pre-Action Protocol For Defamation para
3.2, which requires that a letter of claim should include details of any particular
damage caused by the words complained of. It is particularly important where, as
here, the relevant damage is subject to the principle of remoteness, that is to say it
must (as stated by Glidewell LJ) follow “as the direct and natural result of {the]
publication {complained] of™.

Tesla accepts the viewing figures given by the BBC. For the period expiring before
the commencement of the twelve months in respect of which this claim is made, they
ave as follows. The original transmission on 14 December 2008 attracted 7.4 million
viewers and that on the 1% repeat namely 21 December attracted 2.7 milfion viewers.
For the nine broadcasts on the Dave channel between March and June 2010 the
viewers numbered between 43,000 and 165,000 per broadcast.

Mr Caldecott submits that the pleading of damage in the Particulars of Claim is
madequate on its face. But the BBC has also adduced evidence as to what the
representatives of the Claimants have said, and not said, on different occasions,
which, submits Mr Caldecott, demonstrates the particular need for detailed pleading
in relation to damage in the present case. It is submitted that these statements
demonstrate that there are important issues on causation and remoteness of damage
which would arise if the Claimants are permitted to advance their claim as they appear
minded fo do.

The American requirements for a Form 10-K and Form 10-Q included that the Second
Claimant give a comprehensive summary of its performance, including any “risk
factors” which “could materially affect” their “business, financial condition and future
resuits”,

On 20 June 2010 the Second Claimant issued a prospectus for the initial public
offering of shares. Nowhere in this document is there any reference fo the
programme.

On 13 August 2010 the Second Claimant filed a Form 10-Q for the period ended 30
June 2010. It contains no mention of any risk posed to the Second Claimants by the
continuing publication of the programme.  Shortly before, on 28 May 2010, Ms
Konrad had written on behalf of the Claimants to the BBC to complain about the
programme. She complained of numerous factual errors including “showing a fully



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Tesla v BBC

Approved Judgment

42,

43.

44.

45.

functioning Roadster being pushed into a garage and claiming the car didn’t work™.
She wrote that the Roadsters did not at any point run out of power. She wrote

“the Top Gear episode was negative, but after a few weeks, the
mainstreamn media indicted Top Gear’s credibility —~ not
Roadster’s.  This mitigated damage to Tesla’s nascent and
developing image in the UK. But re-runs and video on demand
versions of the programme online continue to expose millions
of viewers to Mr Clarkson’s inaccurate porirayal of Tesla and
these viewers often take it for fact not fiction. Left unchecked
by the media (after all, Mr Clarkson’s drive in an electric car is
now very old news). The unedited re-runs don’t reflect Top
Gear’s acknowledged manipulation of the footage and the
facts™.

On 12 November 2010 the Second Claimant filed Form 10-Q for the period ending 20
September 2010, On 3 March 2011 they filed their Form 10-K for the vear ended 31
December 2010. Neither of these documents contained any reference to the
programime.

However, on 15 November 2010 the Claimants® very experienced specialist solicitors
had sent a five page letter before action. The letter claimed that “self evidently the
false statements and accompanying sounds and visual images were highly likely to
significantly deter potential customers from purchasing the Roadster and thus cause
pecuniary damage to our client”. The letter also concluded:

“Since it first aired in 2008 our client has suffered irreparable
harm as a result of the numerous false, malicious and
defamatory statements made in the programme. With each
subsequent publication... there is increasing damage to our
clients’ reputation and the sales of Roadster cars™.

It was in response to this letter that, on 21 December 2010, the BBC (in an eight page
letter) drew attention to the Forms 10-K and 10-Q, and noted the contrast between the
statements In the solicitors” Jetter and the absence of any corresponding statement in
those Forms.

On 13 May 2011 the Second Claimant filed the next Form 10-Q for the period ended
31 March 2011, It included the following:

“Our success could be harmed by negative publicity regarding
our company or products. From time to time, our vehicles are
evaluated by third parties. For example the show Top Gear
which airs on the British Broadcasting Corporation did a
review of the Tesla Roadster. Top Gear is one of the most
watched automotive shows in the world with an estimated 350
million viewers worldwide and is broadcast in over 100
countries. The review of the Tesla Roadster included a number
of significant falsehoods regarding the car’s performance, range
and safety. Such criticisms create a negative public perception
about the Tesla Roadster, and to the extent that these comments



THE HONOURABLE MR JUSTICE FUGENDHAT Tesla v BBC

Approved Judgment

46.

47.

48.

49.

50.

51,

are believed by the public, may cause current or potential
customers not to purchase our electric vehicles which would
materially adversely affect our business, operating results
financial condition and prospects”. (emphasis added).

The BBC also state, as is not in dispute, that the model of the Roadster which was the
subject of the programme has been modified since the date of the programme, and
that 1 its current form it will cease to be manufactured and sold in 2012.

There have been press releases issued by the Claimants, one being dated 9 November
2010. This includes the following:

“We are very pleased to report steady top-line growth and
significant gross margin driven by the continued improvement
in Roadster orders and our growing power trained business”
said Blon Musk — CEQ of Tesla Motors. “Roadster orders in
this quarter_hit a new high since the third quarter of 2008.
having increased over 15% from last quarter. While some of
this is due to seasonal effecls associated with selling a
convertible during the summer months, we are pleased with the
global expansion of the Roadster business and the continued
validation of Tesla technology evidenced by our new and
expanding strategic relationships”. (emphasis added)

A press release on 4 May 2011 claims that “total revenues and gross margin were the
highest in the company’s history”. Other press releases announced expansion in the
Claimants’ business in FEurope.

Mr McCormick submits, as is not in dispute, that the mere fact that a company has
sold mereasing numbers of a product does not mean that it could not have sold more.
If it was more likely than not that a malicious falsehood published by the BBC
resulted in fewer sales than would otherwise be achieved, the fact that the sales
actually achieved were increasing in number is nothing to the point. However, in any
claim for damages for loss of sales (and such claims are common in breach of contract
cases) a Claimant must, as part of his case, demonstrate that he could have supplied a
grealer number of the product if the demand had been greater. There can be no loss of
sales if demand in any event exceeded supply.

The BBC referred to documents issued by the Second Claimant on this point. In the
Form 10-Q filed on 13 May 2011 for the period ending 31 March 2011 it is stated that
future sales and production of the Roadster are likely to be limited by the fact that
they are dependant on Lotus to manufacture what is referred to as “the Glider”, which
is the partially assembled vehicle without electric power into which the power unit
supplied by Tesla is fitted. The document states that the Claimants have already sold
about 1,650 Roadsters and that they intend to manufacture a total of 2,500 (increased
from 2,400} of the current generation of the model, being the number provided for in
the contract with Lotus.

The BBC exhibit a copy of an article which appeared in the San Francisco Chronicle
dated 17 June 201 1. It attributes the following statements to Mr Musk.



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHATY Teslav BBC

Approved Judement

53.

54,

55.

56.

“People in Europe and Japan probably have another six months
to place orders for the Roadster... If somebody has an interest
in buying a Roadster they had best put in an order very soon”.

Other documents issued by or on behalf of the Claimants could be understood as
suggesting that the loss in respect of which they wish to claim may be a loss of sales
of models other than the Roadster, whereas it was only the Roadster model which was
the subject of the programme. Mr Ricardo Reyes the Claimant’s vice president of
communications is reported to have said on 30 March 2011 (the day after these
proceedings were served) in an article published on the website “wired.com”:

“This [that is to say the proceedings] is our last recourse. It’s
not that we’re hurting. We sold more than 1,500 Roadsters and
our cars have done more than 10 million miles. The broader
issue here is the impact on EVs [electric vehicles].... We’d like
them 1o admit that they lied, and they keep pushing these lies.
This is not about money. We just want them to set the record
straight.

The evidence for the BBC is in the form of a witness statement from Ms Grace and
exhibits thereto. It is dated 30 June 2011.

On 4 October 2011 Mr Whittaker made a statement. He is the General Legal counsel
for the Second Claimant. He gives some further information relevant to damage. He
states that the Second Claimant has sixieen wholly owned subsidiaries, the primary
purpose of which is to market and/or service Tesla vehicles. One of these subsidiaries
is the First Claimant. It employs 83 people in the UK and 36 people in the rest of
Europe. The Buropean subsidiaries are managed by the UK subsidiary. The Second
Claimant’s primary manufacturing facility is in the UK at the Lotus facility at Hethel,
As of the date of this witness statement 1,800 Roadsters are being driven in over 31
countries.

Mr Whittaker does not give any detailed information as to how the vehicles are sold,
either retail fo drivers in the UK, or from the facility at Hethel to other resellers
clsewhere in the world. He does not assist as to how the viewers in the UK might be
alfected in their willingness to purchase Tesla vehicles by reason of broadeasts of the
programme occurring after March 2010. Instead Mr Whittaker presents the case more
broadly. He states

“the publication of the false and defamatory statements
comprised in the words images and sounds on the Top Gear
programme complained of have seriously damaged the
company’s reputation”.

I take that o be a reference to both Claimants. But I note that the damage referred to
in this passage is actual damage. There is no plea of actual damage in the Particulars
of Claim. It is also fo be noted that the damage is said to be the result not only of the
allegedly false statements, but also of the allegedly defamatory statement, whereas |
have held that the words complained of are not capable of bearing any of the
defamatory meaning attributed to them by the Claimant. So the damage referred to



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Tesla v BBC

Approved Judgment

57.

58.

59.

60.

61.

includes damage allegedly suffered as a result of a part of the statement which is not
actionable.

Mr Whittaker goes on to say:

“The continuing publication of the Top Gear programme has
tainted the launch of future Tesla vehicles. ... A car company’s
entire reputation 1s in its brand and our brand has been unjustly
wrongly and without basis torn apart by the Top Gear
programme. ...”.

As to the Forms 10-Q and 10-K, he states that there are many risks to the company
and “we do not call out every single risk specifically though consistent with our
reporting obligations we endeavour to describe all material risk in general terms”. He
states that having seen the point being raised by the BBC the Claimants agreed that
there was some merit in that critique and it was for this reason that they included the
words already quoted above in the Form 10-Q filed on 13 May 2011.

Mr Whitaker goes on to say “the substantial damage is continual and ongoing”
apparently in a further reference fo actual damage which is not pleaded. He states that
a new model called Model Sedan is due for commercial launch in mid 2012. He
states that the Claimants’ reputation will atlach to that model and any other cars that it
produces. He then states this:

“The Roadster conlinues 1o be a success for Tesla. However,
whether we would have sold them sooner if not for Top Gear or
sold them for more, we do not know. However, it is
fundamental {and obvious) non sequitur to assert that this
precludes the existence of damage from the programme. Tesla
believes that this success has been in spite of the damage done
by the programme and reflects the hard work of its staff in
countering that damage. The Top Gear show has had a
reputational impact on the company as a whole. As such the
perceplions created by the show have an ongoing impact on
potential customers demands for new models”.

This passage appears to foreshadow a claim for damages based on the (actual
occurrence of, or the probability of) delayed receipt of the proceeds of sale of the cars
which have in fact been sold and, or in the alternative, the difference between the
price at which the cars were in fact sold and some other unspecified higher price at
which 1t 1s suggested they might have been sold. It may also foreshadow a claim
based on the probability that the Claimants would incur expenditure in mitigation of
damage. But it does not specify any figure, or give any other information, which
might enable the BBC to know what is said to represent the probable amount, or the
actual amount, of any damage.

There are a number of documents exhibited by Mr Whittaker. One is an e-mail dated
19 October 2010 recounting information reported by the head of sales in the London
showroom. He had taken seven calls the previous day from people about the
programme. Two people said words like, “I cannot possibly imagine your car is this



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Teslav BRC

Approved Judgment

bad. What is the real story?” HHe states that British people bring up the show all the
time. He also makes a new point:

“In addition to the lies and false implications, the show also
used two pre-production 2008 cars that do not nearly have the
level of refinement of today’s cars, yet there is no time stamp
or other obvious date on the story™.

62.  Other documents exhibiied relate to viewers in Japan and in Continental Europe who
are now accepted to be outside the scope of the claim in these proceedings.

63 Mr McCormick says very little about the claim in respect of damage in his skeleton
argument. At para 70 he states that the Claimants are under no illusions that in the
absence of the plea of special damage any monetary award will be modest. However,
he submits that assuming that the claims are otherwise successful the claimants are
entitled to the benefit of section 3 of the 1952 Act.

64.  Mr McCormick submits that the proper time to address the points raised by Mr
Caldecott for the BBC is at trial. Mr McCormick reminds me that the application
before me is one for an order striking out the claim, or for summary judgment in
favour of the BBC. He submits, as is not in dispute, that the Claimants do not have to
plead actual damage and are entitled to rely on section 3 of the 1952 Act. He cites
Joyce v Sengupta [1993] 1 WLR 337 where Sir Donald Nicholls V-C said at page
34TA:

“The whole purpose of section 3 was to give the plaintiff a
remedy in malicious falsehood despite the difficulty of proving
actual loss. A plaintiff is seldom able to call wilnesses o say
they cease to deal with him because of some slander that had
come to their ears. In consequence actions for malicious
falsehood have become extremely rare... section 3 was enacted
to right this injustice. The section would fail in its purpose if,
whenever relied on, it could lead only to an award of nominal
damages”.

65, Mr McCormick also cites Ajinomoto Sweeteners v Asda Stores Limited [2010] EWCA
Civ 609; [2011]) 2 WLR 91 at para 28 where Sedley LJ stated that the two torts of
libel and malicious falsehood:

“both concern the protection of reputation albeit one protects
the reputation of persons and the other the reputation of
property, typically in the form of the goodwill of a business”.
DISCUSSION
66. In my judgment if a trader, such as each of the Claimants in this case, makes a claim

for malicious falsehood and, as he is entitled to do, he relies not on any actual
damage, but on probable damage such as is referred to in the 1952 Act section 3, the
Claimant must nevertheless give particulars of the nature of the allegedly probable
damage and the grounds relied on for saying that it is more likely than not. For
example, if what is relied on is the probability of such a trader having to incur



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Tesla v BBC

Approved Judgment

67.

08.

69,

70.

71,

72.

expenses in advertising and other forms of publicity in order to counter the effects of
the alleged falsehoods, then the Particulars of Claim should identify that probable
damage. On the other hand, the damage which, it is said, is more likely than not to be
a consequence of the alleged falsehood, may be delay in sales of a given number of
vehicles, or loss of sales of a given number of vehicles, or the difference between the
price at which wvehicies will be saleable following publication of the falsehood
complained of and the higher price at which it is said they would probably have been
saleable but for the publication of the falsechood complained of. In such cases, then the
Particulars of Claim should likewise identify that probable damage.

There are particular difficulties in the absence of a proper plea of probable damage in
the present case. One difficulty arises from the fact that the broadcast has been
repeated to a vast number of people over a lengthy period since 2008, but the claim s,
and can only be, brought in respect of broadcasts after March 2010. That raises
formidable questions of causation. Nothing in the evidence, or in the submissions of
Mr McCormick, gives any indication as to how that difficulty might be addressed by
the Claimants.

A further difficulty arises from the difference between the public statements made in
the Forms 10-K and 10-Q, and the claim as now pleaded. The formulation of 13 May
2011, in the Second Claimant’s Form 10-Q for the period ended 31 March 201 1is in
terms that damage ‘may’ or ‘could’” occur. That formulation does not come up to the
standard (“more likely than not™) for pecuniary damage, without which a claim in
malicious falsehood will fail.

Another point raised in the present case, but which does not appear to have arisen in
any other malicious falsehood case known to counsel, is that the alleged falsehoods in
the ten minute item are preceded by the words and images which are very positive
about the Roadster. There arc also words and images which are unfavourable, but
admitiedly true to some degree, such as that there was a failure relating to the brakes,
and overheating.

This is not a dispute between rival producers of goods. The programme is a form of
independent review of motor vehicles. Top Gear is, in principle, a programme on
which a manufacturer would be pleased to see his product appearing. That may be
inferred from the fact that Tesla supplied the two cars to the Top Gear team, together
with at least two of their own personnel. The question therefore arises as to whether,
In assessing any damage which a claimant alleges is more likely than not to be caused
by false statements made on Top Gear, the court must take into account the benefit to
the Claimants accruing from the words of praise, and from the fact that the product
appears on such a high profile programme at all.

Mr McCormick submitted that the Claimants do not have to give any credit to the
BBC for the publicity, and the parts of the programme which are favourable to the
Claimants. The Claimants can select the falsehoods and claim that it is more likely
than not that pecuniary damage would result from the falsehoods, just as if it would if
the falsehoods had been broadcast alone.

Mr Caldecott on the other hand submits that what the words of section 3 of the 1952
Act say is that it shall not be necessary to allege or prove special damage “if the
words upon which the action is founded” are calculated to cause pecuniary damage.



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Tesla v BBC
Approved Judgment

Thus he submits that the court must look at the whole of the words and images in the
programme.

73. Although Mr Caldecott made no such concession, it may be that if the programme had
included only the words complained of as allegedly false (and there had been no issue
of causafion arising from the delay in issuing proceedings), a court would have had
little difficulty in accepting that it was more probabie than not that those words would
cause some pecuniary damage to the Claimants. That would not relieve the Claimants
of the need to particularise the nature of the damage which they are claiming to be
more probable than not. But it would go some way towards proving causation.
However, if the court has to take into account, not only the allegedly false words, but
also the natural and probable consequence of the programme as a whole, it seems to
me the position of the court might very well be quite different. Because of the view ]
have taken of the lack of particularity of the claim, it is not necessary for me to form a
view on this point,

74. In my judgment the claim under section 3 of the 1952 Act is so lacking in particularity
that it cannot be allowed to proceed. Unless it is capable of remedy, the claim must
be struck out.

75. In the light of the different statements that have been made by or on behalf of the
Claimants as set out above (both in the witness statements and in the Forms 10-K and
10-Q), it appears to me that there are great obstacles in the way of formulating a
proper plea in this case. However, I do not feel able to say (without having given the
Claimants an opportunity to make further submissions) that there is no possibility of a
proper piea being put before the court by way of amendment. So, if so requested by
the Claimants, the order 1 shall make will be that the claim be struck out unfess the
Claimants apply for and obtain permission to amend the claim for damages, or unless
the BBC consent to such an amendment,

THE DEFENCE OF ABUSE OF PROCESS

76. Whether or not the claim should be struck out on Jumeel grounds is one of the matters
that will fall to be considered if and when the claimants apply to amend the plea of
damage.

THE DEFENCE OF WAIVER ETC.
77.  Inpara 8 of the defence it is pleaded that:

“By their conduct since the original broadcast the Claimants
have lost any right to contend that the programme was
actionable and/or it is an abuse of process for the Claimants to
claim damages or an injunction in the circumstances pleaded
below ™.

78.  The matters relied on include (but are not confined to) matters which 1 have already
set out above, being statements made or not made by or on behalf of the Claimants
either through the press or in the forms 10-Q and 10-K. The Claimants rely on a
number of well known authorities including Duke of Leeds v Earl of Emhurst (1846) 2
Phillips 117, 41 ER 886 at page 123; Moorgare Mercantile v Twitchings (1976) QB



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Tesia v BBC

Approved Judgment

79.

80.

81.

82.

83.

84.

85.

225 at page 241; Dickson v Kennaway (1900) 1 h 833 at 838 and Flood v Times
Newspapers 2009 EMLR 18. That is the closest to the present. Lord Neuberger MR
said at para 82:

“If a claimant says in clear terms that he does not want the
publication to be amended or withdrawn, or even that he does
not care whether it is amended or withdrawn, then at least as at
present advised I consider he could be held to have lost any
right to contend that the defendant’s failure to amend or
withdraw the article was actionable: it could be a simple case of
watver or estoppel, or if there was consideration, of contract”.

As Mr Caldecolt recognised, that is an obiter dictum, and the facts of the case were
materially different from those of the present case.

Mr McCormick cited a number of cases including Fisher v Brooker [2008] EWCA
Civ 287, at para 83, and Leicester and Hardy v Woodgate and Woodgate [2010]
EWCA Civ 199 at paras 25, paras 34-37 and para 42. He also cited passages from
Gatley on Libel and Slander 1™ edition, and other textbooks, on the defence of
consent. He submits that this is not a point which can be resolved summarily, but
must go to trial.

This point does not arise if the claim is to be struck out on the grounds discussed
above. If 1t is not to be struck out on those grounds, then I would accept the
submission of Mr McCormick on these defences.

It seems to me that this is a point of general importance arising on relatively new facts
and, for that reason also, I would not think it appropriate to decide it summarily. It
seems (0 me possible o envisage circumstances in which a claimant might be held to
have lost any right to complain about publications that had occurred before he issued
proceedings, but nevertheless not have lost the right to complain about, and seek to
prevent, future publications.

There is under English law (as it is at present at least) no single publication rule. It is
not difficult to imagine circumstances in which a publication is made repeatedly over
a substantial period of time during which the publisher reasonably believes that it is
true, or that it is in the public interest to make the publication. But there may come a
time when that position is manifestly no longer sustainable. What had been thought
to be a fact may turn out not to have been one. For example a conviction may be
overturned on appeal after a long delay.

Further, it is most unusual for a defence of consent to be raised in the context of libel
or a related causes of action. One reason for this is that the law on consent generally
requires that the person alleged to have given the consent should have done so freely
and with full information. Moreover, consent when given is generally not for an
unlimited period, and may be withdrawn at any time. And even if it is for a fixed
period, as for example it may be under a confract, it does not necessarily follow that it
1s wholly 1rrevocable.

These points could in theory always have arisen in relation to libel and related torts.
However, what gives them their novelty is that cases such as the present one did not



THE HONOPRABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Teslav BBC
Approved Judgment

in practice anse. Uniil very recently a newspaper publication, or a radio or television
broadcast, would either not be repeated at all, or would be repeated only infrequently.
The position is now quite different, when a programme originally broadcast in
December 2008 is available to be watched on a website by anyone at anytime into the
indefinite future.

CONCLUSION
86. Accordingly for the reasons given above I shall strike out the c¢laim in this action

unless the plea of damage is amended by agreement between the parties, or with the
permission of the court. 1 will invite counsel to agree a form of order.





