Neutral Citation Number: [2021] EWHC 3164 (QB)

Case No: QB-2020-001332

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE
QUEEN'S BENCH DIVISION
MEDIA AND COMMUNICATIONS LIST

Royal Courts of Justice
Strand, London, WC2A 2LL

Date: 25/11/2021

Before :

THE HONOURABLE MRS JUSTICE COLLINS RICE

Between :

(1) DAMAVAND MEDIA LIMITED
(2) MR PANAH FARHADBAHMAN Claimants

-and —

(1) DMA MEDIA LIMITED
(2) VOLANT MEDIA UK LIMITED Defendants

Mr Simon Cheetham QC (instructed by Ronald Fletcher Baker LLP) for the Claimants
Mr Rupert Paines (instructed by Howard Kennedy LLP) for the Defendants

Hearing dates: 18" — 20" October 2021

Approved Judgment

Covid-19 Protocol: This judgment was handed down remotely by circulation to the parties’ representatives by
email, release to BAILII and publication on the Courts and Tribunals Judiciary website.
The date and time for hand-down is deemed to be 10.30am Thursday 25" November 2021.



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

Mrs Justice Collins Rice:

Introduction

1.

Mr Panah Farhadbahman started as a print media journalist in his native Iran. He
moved to London in 2008 to join the BBC Persian TV launch team. He rose to Senior
Broadcast Journalist with BBC Persian. He says he came to the attention of the
Iranian government in 2009, when he reported on a controversial general election
there, and again in 2013 when he made a feature documentary about the election. In
2017 the Iranian judiciary froze the assets of a list of BBC journalists, and Mr
Farhadbahman was on that list. The BBC took the matter to the UN Human Rights
Council in 2018, and Mr Farhadbahman testified.

Mr Farhadbahman resigned from the BBC on 11" September 2018. In late 2017 he
had begun discussions with Mr Rob Beynon, then acting head of channel at Iran
International TV (IITV). 1TV, then in its launch phase, is a Persian language TV
channel, based in London and broadcasting by satellite to Iran. It is owned by Volant
Media UK Limited (Volant), has a number of Saudi Arabian shareholders, and was
managed by DMA Media Limited (DMA). Mr Beynon is CEO of DMA.

The outcome of the discussions was a contract dated 23" August 2018. This was
entered into on Mr Farhadbahman’s side by Damavand Media Limited (Damavand).
Damavand develops and produces TV programmes, and Mr Farhadbahman is a
director. Under the contract Mr Farhadbahman was to provide certain media services
to DMA on a consultancy basis. He started working with ITV on 17" September
2018, a week after he left the BBC.

The arrangement lasted less than a year. On Mr Beynon’s account, he suspended the
contract on 31% August 2019 and terminated it on 6" September 2019, because Mr
Farhadbahman persistently breached editorial guidelines in his personal social media
activity. Mr Farhadbahman says Mr Beynon had no right to do so.

Mr Farhadbahman and Damavand, the Claimants, bring this action for two reasons.
The first is to claim compensation for wrongful termination or breach of the contract.
The second arises from an incident early in the life of the contract. The Claimants say
compensation is due because the Defendant owners and managers of 11TV breached
their legal duties to handle Mr Farhadbahman’s private and personal information
properly, so that details of his association with the channel wrongly leaked into the
public domain.

The contract terms

(@)
6.

Service provision

The agreement recites that DMA was contracting with Damavand to obtain the media
consultancy services it offered, and to have the benefit of its ‘considerable skill,
knowledge in show development, production strategy and editorial services’. The
services Damavand were to provide were set out in a schedule to the agreement as
follows:



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

7.

(b)

1. The provision of television show development and
individual programme development services to DMA,
supporting the day to day management of productions and also
developing ideas for new television shows, specifically:

a. Review of existing output

b. Development of new programme content across
diverse content channels

c. Development of new programme ideas
2. Providing training and feedback to DMA staff
3. Supervising production of feature / news productions

4. Managing staff and resources with a view to the long term
strategic objectives of DMA

5. Acting as supervisor for individual television programme
output, including determining the content and running order of
the programmes and lead others on the production of items
through to transmission, including assigning, briefing and
determining priorities for operational and editorial teams.

Certain services were, however, excluded. The ‘excluded services’ were:

1. Any ‘on-screen’ and ‘on-air’ contributions including but not
limited to presenting, reporting, interviewing.

2. Making any form of documentary, film or series.

3. Any kind of participation in output on TV, website and
social media platforms which may result in the disclosure of the
identity of Damavand Media and its directors and officers.

The contract made clear that Damavand, and Mr Farhadbahman, was a contractor and
not ‘an employee, worker, agent or partner’ of DMA. The agreement was not to
prevent the Claimants engaging in other activities ‘provided that such activity does
not cause a breach of any of Damavand’s obligations under this agreement’.

Damavand warranted under the contract to ‘promote and protect the interests of DMA
during the term of this agreement’ and to ‘comply with the reasonable instructions of
DMA in the provision of the services which may be given from time to time” (clause

4(a) and (1)).

Information provisions



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

10.

11.

(©)

12.

13.

14.

(d)
15.

Clause 9 of the contract is a confidentiality provision requiring Damavand to preserve
the confidentiality of materials made available to it by DMA. By clause 9(1)(c),
Damavand ‘undertakes to keep confidential all and every part of ... the content of this
Agreement’.

Clause 21 is headed ‘Advertising’. It prevents Damavand making reference to the
agreement, to the services being provided, or to DMA, without prior written consent
(not to be unreasonably withheld).

Termination

Clause 12 of the contract deals with termination. Either party was free to terminate
without cause on 90 days’ written notice (clause 12(3)). By clause 12(2):

DMA shall have the right to terminate this agreement in case of
any material breach by Damavand Media of this agreement.
Prior to exercising this right, DMA shall send a notice to
Damavand Media requesting it to cure the breach within 14
days. Should Damavand Media fail to cure the breach within
the said 14 days, DMA shall be entitled to terminate this
agreement.

Clause 12(5) provides for the calculation of liquidated damages to be paid by DMA to
Damavand if DMA terminates the agreement ‘without reasonable cause’ in the first
36 months of the agreement.

There was some discussion at trial about the relationship between clause 12(2) and
12(5), and between the tests of ‘material breach’ and ‘reasonable cause’. The drafting
is not clear. The best reading may be not that subclauses (2) and (5) operate on each
other, but that subclause (5) operates on subclause (3). In other words, while both
parties have a right to terminate without cause on 90 days’ notice, if DMA exercises
that right within the first 3 years then it must in effect buy out Damavand on a sliding
scale, depending on timing.

IITV has a set of Editorial Guidelines. Clause 12(6) gives Damavand the right to
terminate within 28 days of being notified of any change to the Editorial Guidelines
which, in its reasonable opinion, may affect Mr Farhadbahman’s journalistic
impartiality, or in the event that Damavand reasonably considers that DMA’s
instructions or actions may constitute a breach of the Guidelines. Liquidated damages
are recoverable by Damavand in these circumstances.

The Editorial Guidelines: contractual status

In his oral evidence Mr Farhadbahman suggested more than once that he was ‘not
bound’ by the Editorial Guidelines, including because of the limitations of his role as
set out in the ‘services’ schedule. His pleadings and the submissions made on his
behalf did not say that. His formal position was that in any event he did observe the
Guidelines and his conduct, even assessed against the Guidelines, gave no cause for
terminating the contract.



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

16.

17.

18.

19.

20.

21.

The contractual status of the Guidelines matters because the Defendants rely on them
to characterise Mr Farhadbahman’s conduct as sufficiently serious to justify
termination. They say the Guidelines are the prism through which it must be viewed.
To the extent that their contractual status is a disputed issue, then the following points
arise.

First, clause 1 of the contract, the interpretation clause, includes this:

“Editorial Guidelines” are set out in Appendix 3 and may be
amended by DMA at any time by notifying Damavand.

Then Clause 19 is headed ‘Whole Agreement’ and states: ‘This Agreement (together
with any documents annexed to it) constitutes the entire agreement between the
parties...”. And clause 24, headed ‘Variations’, says that where an appendix to the
agreement is amended, replaced or updated, ‘the agreed version shall be signed and
dated by the Parties prior to its insertion’ into the agreement. These provisions, taken
together, make clear enough that the Guidelines, as from time to time amended, are
incorporated into the contract terms. Understanding to what effect requires reading
the contract and the Guidelines together as a whole.

No express provision in the contract explicitly binds the Claimants to observe the
Guidelines. Indeed, the only further reference to them in the contract is in the
termination clause, set out above. The drafting of clause 12(6) is problematic: the
relationship between its two limbs is unclear. But in any event, it confirms the
contractual significance of change in the Guidelines, and that change can affect the
Claimants’ contractual position. That in turn implies the contractual significance of
the Guidelines — and their bearing on the Claimants — in the first place. Indeed, it
suggests they are important enough for the parties to have agreed a special exit route
from the whole contract in the event of change.

Then the Guidelines themselves say they are ‘an essential part of the editorial
contract that everyone involved in Iran International has signed up to — investors,
managers, staff, contributors and external providers’. They provide that everyone
involved in producing content and making editorial decisions, whether staff or
external providers, must understand the Guidelines and work within them.
Knowledge of the Guidelines is ‘not only an essential professional requirement, but
also a contractual obligation’. No express or implied exemptions appear.

Some time was spent at trial over what in practice Mr Farhadbahman’s role amounted
to. He was certainly involved in the work of IITV. On the basis of the ‘services’
schedule, and putting the totality of the oral evidence at its lowest, it is evident that
Mr Farhadbahman was at least involved in content design, planning and production,
and editorial processes. His role as a contractual provider of the scheduled services
appears to fall well within the all-inclusive audience to which the Guidelines address
themselves.

From the IITV evidence in this case, that may reflect an industry norm, editorial
policy being brand-definitive for media organisations. The specific context within
which 11TV operated — the closely attentive and partisan world of Iranian media and
politics — gave it additional cause to guard its editorial line and the editorial
calibration of its output carefully. Reading the contract and the Guidelines together in



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

22.

23.

(€)

24,

25.

26.

27.

this context, it is not surprising to find an express requirement for all involved in the
work of 11TV to respect and work within the Guidelines, and that that was ‘essential’.

Mr Farhadbahman agrees he was on notice of the Guidelines: he asked for a copy in
the process of negotiating the contract, which suggests active acknowledgment of
their significance for him at the time.

Reading the contract as a whole and in context, | am satisfied that Mr Farhadbahman
was ‘bound’ by the Editorial Guidelines: they were part of the contract he agreed to.
Of course, they are just that — guidelines. The issue is the application of the whole
contract, Guidelines included, to the facts the Defendants rely on to justify
termination.

The Editorial Guidelines: content

The Guidelines are principles-based. They set standards of accuracy, impartiality,
balance and fairness for 1TV output, including dealing with particular issues under
those headings such as the difference between fact and opinion, diversity of opinion,
fair challenge, giving right of reply, use of language (‘precise and measured’) and
care with expressing personal views. | heard that the particular Iranian political and
media context within which these principles and values were to apply gave them
especial significance for 1ITV.

The Guidelines open with an extended statement of editorial responsibility and
control. This sets out that editorial decisions are devolved as much as possible and
content producers have to exercise their judgment about the application of the
Guidelines accordingly. But it is a collaborative process: people have to exercise
common-sense about when and how to consult about what the Guidelines require.
Referral up the editorial line is mandatory for decisions which are ‘particularly
difficult or contentious, or may have wider implications for the channel’ — the more
difficult or contentious, or the more it tests or challenges the Guidelines, the higher up
an issue needs to go.

The Guidelines have a section on social media use and other public utterances or
appearances. It begins with this statement, which Mr Beynon described as an
organisational touchstone:

What we do as individuals on social media is becoming
increasingly important, and sensitive at the same time, for our
news gathering and reporting. The simple, and perhaps most
sensible, advice is not to post anything on social media that you
would not publish or broadcast on Iran International.

In other words, ‘if you can’t say it in public on the channel, don’t say it on social
media even as an individual’.

The section sets out expectations for responsible personal use of social media. Users
should adhere to IITV editorial principles and avoid conflicts between the expression
of personal views and positions taken by 1ITV; use disclaimers (‘my opinions, not
necessarily those of the channel’); and not take sides. Eight bullet points of ‘good
practice on social media’ are set out. These include: ‘do not be offensive’; ‘do not



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

undermine the work of colleagues by posting information which devalues their
journalism’; ‘do not post anything that contradicts stories on any of Iran
International platforms’; and ‘avoid arguments on social media’.

The termination of the contract

(i)

(@)
28.

29.

(b)
30.

31.

32.

Factual history

Introductory

The claim of wrongful termination, and the way it is defended, require some detailed
consideration of the parties’ conduct over the short lifetime of the contract. Their
relationship - as is not unusual in this kind of contract dispute - was entered into with
enthusiasm and high hopes, but rapidly cooled and ended in mutual recriminations. |
heard substantial oral evidence from Mr Farhadbahman and Mr Beynon. Each is an
experienced media practitioner with a flair for new projects and real expertise in
Iranian media and politics. But the relationship did not work out. It proved less than
the sum of its parts.

At the outset, Mr Beynon and Mr Farhadbahman were collaborating on an ambitious
new commercial, professional and creative enterprise. The project involved not only
high journalistic aims (as evidenced in the Guidelines) but also some collective and
individual exposure. First, there was exposure to strongly polarised debate about the
record of the Iranian regime, including on press freedom, which found full-throated
expression on social media. Second, there was exposure to some perceived external
threat, up to and including an expectation of surveillance and attack. Journalism and
media ethics under pressure were not only the business context for the contract, they
featured in IITV output: it covered, and took positions on, the situation of Iranian
journalists at home and abroad and their relationship with the Iranian government.
All of this no doubt both energised and tested the working relationship between the
parties.

The events of autumn 2018

1TV relies on a course of conduct by Mr Farhadbahman in his personal use of social
media. Six exchanges in particular are complained of, all conducted in Farsi. All but
one are directed to or about prominent Iranian figures active in media and/or politics.

The Dehghan posts

The first dates from 6" October 2018. Mr Dehghan, the Guardian’s Iran
correspondent, had published an article accusing IITV of close financial links with the
Crown Prince of Saudi Arabia. Mr Farhadbahman sprang to the defence of 1ITV. He
posted that Mr Dehghan was wrong on the facts; it was ‘a disgrace’ to journalism that
he would not admit it; and he was claiming to be a hero when he was really just
exploiting or feeding Iranian anti-Arab feelings. In the ensuing exchanges, Mr
Farhadbahman described Mr Dehghan’s theory as ‘childish’ and pitiful’.

The matter came to Mr Beynon’s attention. On 16" October, he emailed Mr
Farhadbahman: ‘Hi there. We have agreed not to poke Dehghan on social media
unless via Exec Editors and me. Sorry if the message didn’t get through to you.” Mr



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

33.

34.

35.

(©)

36.

37.

38.

Farhadbahman replied: ‘Hi. Sure, I didn’t get the message. However, anyway my
comments have been in a personal capacity and I'm not known as an Iran
International staff or contributor.” Mr Beynon responded: ‘Okay!! But he will know
you are here | expect, so if you are able to desist for now, it stops the roof falling in
on us every few days... Thanks.” Mr Farhadbahman: ‘Sure. I didn’t want to make
things worse. He acts like a child and all his attacks are so personal and it was
difficult for me not to reply him. I’ll ignore him from now on.” Mr Beynon: ‘I know,
I know... Thanks.’

The Alizadeh posts

The second posts date from the same day, 16" October 2018. Mr Alizadeh is a UK-
based Iranian social media commentator opposed to Western intervention in Iranian
affairs. He tweeted that the ‘ladies and gentlemen of IITV, especially Mr
Farhadbahman ...” were serving the ‘filthiest regional dictatorship’ (Saudi Arabia)
and called on them to resign. This was part of a wider attack on 1TV and its staff
(including Mr Beynon). Mr Farhadbahman took issue. He challenged Mr Alizadeh to
disclose his immigration status, implying, in context, that his status as an asylum-
seeker was at odds with being an apologist for the Iranian regime.

In the ensuing heated exchanges, Mr Farhadbahman taunted Mr Alizadeh’s ‘lust for
fame’ and promised to visit ‘disgrace’ on him as he had in the past on ‘liars and
forgers’. He described him as having a ‘shameless’ and ‘evil hearted’ relationship
with the truth, and as a liar who should ‘shut up’.

The Alizadeh exchanges led up to the leak incident which forms the second aspect of
Mr Farhadbahman’s claims, and is discussed in more detail below.

The events of summer 2019

The Hitler ‘joke’

Mr Farhadbahman published a couple of tweets on 15" May 2019. The first said: ‘I
was texting “we should buy an oven”. The stupid autocorrect changed it to “we
should buy a gas chamber”. RIP Hitler. [Smiley face]”. This was followed up with a
second which said: ‘Hitler was a criminal whose racist ideology still causes tragedies
today. No race and nationality is superior. To clear any misunderstanding for those
who may not have grasped the satirical nature of the tweet I'm trying to make the
point that it is this complicated and yet idiotic piece of technology (the autocorrect)
that at the same time that reminds us of the crime it cheers up the ghost of the
criminal’.

This came to Mr Beynon’s attention a few days later. On 22" May, he emailed Mr
Farhadbahman that he had heard about ‘your tweet’ and asked for a conversation.
Diary exchanges ensued. Mr Farhadbahman commented at one point that he had
forgotten to ask which tweet Mr Beynon was talking about. Mr Beynon said it was a
tweet referring to Hitler.

The conversation took place on 28" May, and Mr Beynon followed it up with a short
email record of it. It said this:



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

39.

40.

41.

“Hi Panah.
“Good to talk to you today.

“We discussed a tweet you published on 15" May [hyperlink]
which ended with a reference to Hitler. You wrote ‘Hitler RIP’
with a smiley symbol at the end of the tweet.

“You agreed that though it had not been your intention, this
tweet could have caused offence and as such was in breach of
the Editorial Guidelines by which all our suppliers and staff are
bound (section 6 for reference).

“You said you had had no intention to cause harm or to offend
anyone and it was just a joke, although in hindsight you
realised it was ill-judged. You published a later clarificatory
tweet the same day to mitigate any offence caused.

“Although we understand that no offence was intended, I
reminded you that the Editorial Guidelines must be adhered to,
and you agreed to take extra care with tweets in future.

“I will forward this note to Mahmood Enayat, the IITV General
Manager, and to DMA’s Commercial Director, Mark Toogood.

“This note will serve as a record of the incident. Please
acknowledge that what | have written is an accurate account of
our chat.”

Section 6 of the Guidelines is the section dealing with social media use.

Mr Farhadbahman replied on 11" June. His email said: “Hi Rob. Please accept my
deepest apologies for this very late acknowledgment. | would like to emphasise again
on the fact that due to sensitivity of the general subject, my tweet was a bad joke and |
won’t do it again. Many thanks. Panah’. Mr Beynon replied on 19" June to thank
him and to confirm that the correspondence would be copied as before and kept on
file.

The Three Singers post

In August 2019, a number of Iranian singers and musicians signed an open letter to
the Supreme Leader of Iran, Ayatollah Khamenei, calling on him to resign. On 20%
August, Mr Farhadbahman posted a tweet showing images of 15 of the signatories.
Beneath, he commented that the signatures of three of them, young pop singers he
picked out by name, would be ‘a major blow to the regime’. The intention was
evidently sarcastic.

The Taheri post

Mr Taheri is a prominent Iranian journalist and author. On 30" August 2019, Mr
Farhadbahman published a tweet calling him one of the most disgraceful,
discreditable journalists in world media. It referred to Mr Taheri’s Wikipedia entry



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

42.

43.

44,

45,

(d)

46.

47.

listing journalistic scandals attaching to him, including fabrication of materials and a
false allegation about the death of Osama bin Laden.

The Three Singers and Taheri posts were referred to Mr Beynon the following day
(Saturday 31% August) by Mr Enayat, who had been copied in to the record following
the Hitler ‘joke’. Of the Three Singers post, Mr Enayat explained that the musicians’
letter had been part of an initiative started by a group of women activists in Iran, the
majority of whom had been arrested as a result. He said: ‘These are important acts of
dissent and we covered them all in our news output, including the one that Panah
made fun of’. Of the Taheri post, Mr Enayat said: ‘Amir Taheri is a distinguished
journalist. While I am not passing any judgment on the authenticity of the claims
highlighted by Panah, a journalist associated with us is not allowed to publicly call

0

any other journalist “the most disgraceful and non-credible Iranian journalist .
Mr Enayat’s email concluded by saying this:

“Unfortunately, Panah is a liability to our brand. He has clearly
ignored your notice to him. I’d like Panah’s contract to be
terminated on the grounds highlighted by you to him on the 28
of May. In the meantime | am going to ask him not to come in
and I’1l disable his access to the building and IT system. Please
let me know if you need any more information.”

Mr Beynon responded the same day: ‘Understood. Am out today but might call you
tomorrow’.

Mr Enayat WhatsApp-messaged Mr Farhadbahman that same afternoon: ‘Dear
Panah, I've asked your access to the building and IITV email account to be
suspended. Rob will follow up with you on Monday.” Mr Farhadbahman responded
immediately: ‘OK. Because of my tweet?’. On Monday 2" September 2019, Mr
Farhadbahman emailed Mr Beynon asking for a conversation to know the reason for
his suspension. They arranged a discussion for that afternoon. It was conducted on a
‘without prejudice’ basis. | was not shown a record of it.

Correspondence between Mr Beynon and Mr Enayat around that time noted adverse
social media reaction to, and complaints about, the two posts. They took the view that
tweeting this kind of ‘opinionated material’ was entirely contrary to the Editorial
Guidelines.

The termination of the contract

On Tuesday 3" September, Mr Beynon messaged Mr Farhadbahman to give him a
call. He replied that he was sorry to have missed the call, but ‘If it’s about my
decision, give me another 24 hours please and I’ll get back to you on Thursday’.

The Alinejad post

On Friday 6™ September, Mr Farhadbahman posted a tweet about Ms Alinejad, a
well-known Iranian journalist, author and women’s rights activist, and critic of the
Iranian regime. She had led a campaign called ‘my camera, my weapon’,
encouraging people to use their phones to capture images of alleged rights violations



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

48.

49,

50.

(i)
()

51.

52.

53.

in Iran. She and her family had been subjected to harassment and intimidation. 11TV
had portrayed her campaign positively. Mr Farhadbahman’s tweet suggested Ms
Alinejad had been caught out by her own campaign — she had cut her hands on her
own ‘weapon’. It linked to materials suggesting she had an expensive house in New
York funded by the US government. Ms Alinejad immediately protested in response
that the tweet was an act of hostility to her and complicity with the Iranian regime,
pointing out that five minutes’ research would have established the house was owned
by her husband since two years before their marriage.

Mr Beynon sent a series of messages to Mr Farhadbahman that afternoon. ‘Huge
upset about the latest tweet. Why did you tweet again?? [ can’t do much now we
think you are in breach of contract.” Then: ‘You should stop tweeting’. And ‘You
have broken the editorial guidelines again...’.

Mr Farhadbahman did not respond until the following day, Saturday 6" September.
He said: ‘Hi Rob. Sorry I missed your call. Yesterday I had a personal issue. [ don’t
believe | have breached anything in my last tweet at all. Anyway I'm suspended since
Saturday by Mahmood’s WhatsApp text and I believe the contract is breached
anyway. Thanks for your time but | have decided to choose Plan B.” Mr Beynon:
‘What is Plan B?’. Mr Farhadbahman: ‘You told me about my two options. The Plan
B is to leave the case to the solicitors.’

That evening, Mr Enayat tweeted from the 11TV account, in response to Ms Alinejad,
that it was necessary to make a public announcement that Mr Farhadbahman had not
been acting in an official capacity as a spokesman for 11TV, and that his collaboration
with 1ITV was now at an end. Ms Alinejad expressed her thanks for the public
acknowledgment of the tweet as an act of personal anger and hostility to her
campaign, and her gratitude for IITV’s ‘professional reply’.

Analysis

General approach

IITV says (a) it effected a contractually compliant termination and/or (b) in any event
Mr Farhadbahman was in repudiatory breach and had forfeited his right to a
contractually compliant termination. There is no real dispute between the parties as to
the correct approach to this defence.

Whether the termination was contractually compliant turns on whether it falls, and
was handled, within the terms of clause 12 of the agreement. That resolves to two
issues: whether 1ITV was entitled on the facts to consider Mr Farhadbahman in
‘material’ breach of contract (or, conversely, had terminated ‘without (reasonable)
cause’) and whether proper notice was given.

As to whether IITV was entitled to treat Mr Farhadbahman as having forfeited his
contractual entitlements through his own repudiatory breach, the governing principles
are again not disputed and may be briefly stated. The test is whether Mr
Farhadbahman’s conduct amounted to a breach of contract ‘so serious as to justify
IITV bringing the contract to an end’. It involves considering whether, objectively
and from the perspective of a reasonable person in the position of DMA, it appeared
that Mr Farhadbahman had clearly shown an intention to abandon and altogether



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

54.

(b)
55.

56.

S57.

refuse to perform the contract by repudiating the relationship between them. The
focus is on the damage to the relationship between the parties, and whether the
conduct complained of is such as to show disregard for the essential conditions of the
contract. It must be of a ‘grave and weighty character’ and seriously inconsistent or
incompatible with the duties of his role, rendering him unfit to continue in it. These
are all aspects of what is a highly fact-sensitive test and all the relevant context must
be taken into account.

IITV’s objections to Mr Farhadbahman’s social media conduct are made by reference
to the Editorial Guidelines. It objects that the tone of the tweets was quarrelsome,
intemperate and offensive; and their content was partisan, unbalanced and cut across,
or undermined, editorial positions publicly taken in the channel’s output, causing it
damage as a result. 1TV also objects that Mr Farhabahman purported to act
autonomously and in excess of any devolved editorial responsibility: he failed to
consult or refer up before making decisions to put ‘difficult and contentious’ material
in the public domain; he failed to follow advice and instruction to desist; and he put
his own judgment and interests ahead of IITV’s. Mr Farhadbahman responds that,
consistently with the Editorial Guidelines, he was entitled to offer ‘fair challenge’ to,
and to hold to account, public commentators; that his posts were true and fair; and the
objections made were minor matters of style and not ‘material’.

‘Material breach’

Starting with the Dehghan and Alizadeh posts, two points are notable. First, Mr
Farhadbahman’s intentions were evidently to be supportive of IITV’s editorial line.
He was responding to attacks on the channel, including, but not limited to, attacks on
him personally. Second, he did so in a confrontational and highly-charged manner,
including offering personal insult. That was of a piece with the general tone of the
debate he chose to join; it was a combative social media exchange of strong views
passionately expressed, including about political opinions and the people holding
them. That appears characteristic of Iranian political/media debate in the social media
arena more generally. Perhaps that was why the Editorial Guidelines enjoin those
associated with IITV to ‘avoid arguments on social media’ altogether, and in
particular to avoid offensiveness and partisanship.

Mr Beynon took action on that basis. He made clear at the time to Mr Farhadbahman
that the posts were not in fact helpful to the editorial line and asked him to desist. Mr
Farhadbahman appears to have accepted that. Mr Beynon acknowledged in evidence
that, by themselves, the autumn 2018 posts were not fundamentally problematic; but,
in tone and in their treatment of public commentators, problematic enough for 11TV
that he needed to be clear this sort of thing was discouraged (including by the
Guidelines). The measures he took appear appropriate: informal, but clear, firm and
fair. Both parties seemed resolved at the time to move on with the relationship, the
point about social media conduct having been made and accepted. Mr
Farhadbahman’s use of social media gave no further cause for complaint for the next
seven months.

The Hitler ‘joke’ episode is somewhat different from the other exchanges complained
of. It did not arise out of participation in online debate with or about individuals
involved in Iranian media or politics. Mr Beynon saw it at the time as a lapse of
judgment obviously capable of causing offence. This time he dealt with it formally: a



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

58.

59.

60.

61.

62.

written record copied to senior management and kept on file is a recognisably formal
step. Mr Farhadbahman seems to have acknowledged, both at the time and since, that
he was entitled to do so. The formal ‘warning’ notice is notable for its express
reference to the Editorial Guidelines, in a context concerning a wholly personal act of
self-expression on social media. Again, it appears both sides regarded the matter as
dealt with and the lesson learned. Mr Farhadbahman again gave no further cause for
concern in his social media use for several more months.

The Three Singers and Taheri posts, taken together, were, however, clearly regarded
by IITV at the time as serious breaches of the Editorial Guidelines, and hence
‘material’ breaches of contract. They thought the Three Singers post sneering and the
Taheri post confrontational and insulting; and what they had in common was that this
time they took positions contrary to IITV’s own output. [TV had covered the
musicians’ letter-writing initiative with sympathy and respect for the risks the
individuals took. The Three Singers post was also seen as implying criticism of
IITV’s coverage and editorial decisions. Its stance on Mr Taheri was that he was a
figure whose public profile, however polarising, merited respectful and balanced
treatment. Mr Farhadbahman’s actions were seen as conflicting with, and
undermining, IITV’s editorial line - a significant escalation in the problem posed by
his use of social media, and reflected in the public reaction caused.

The reasonableness of IITV’s views that these were serious (‘material’) breaches of
contract has to be judged (a) against the Editorial Guidelines and (b) in the context of
the history of the relationship.

As to the latter, although neither party had necessarily expected the Dehghan,
Alizadeh and Hitler ‘joke’ postings to have further contractual consequences, each
episode had provided opportunities for IITV to explain and emphasise, and Mr
Farhadbahman to accept and acknowledge (or indeed to challenge and clarify had he
wished to) the limits the contract placed on his freedom to act as he pleased on social
media. Mr Beynon had done so by express reference to the Guidelines. Although Mr
Farhadbahman suggested in oral evidence that he had in effect reserved his position
throughout, 1 am satisfied on the contemporaneous documentary evidence that 1TV
was entitled to consider it had on these past occasions asserted a contractual
entitlement to restrain Mr Farhadbahman’s use of social media, including by reference
to the Guidelines, and that that had not been challenged.

Mr Farhadbahman’s conduct in making the Three Singers and Taheri posts is not said
by him to have been a mistake. He had not consulted or referred up before posting.
He was on notice that 11TV management asserted its entitlement to insist on restraint
from him in conduct of this nature, and he had in the past ostensibly acknowledged as
much. On this occasion, however, he resisted that assertion and insisted he was not in
breach of the Guidelines and was exercising an entitlement to hold public
commentators to account. That was the position he maintained in his oral evidence.

In viewing Mr Farhadbahman’s conduct as ‘material breach’ of contract, IITV was
fairly entitled to point to multiple features at odds with the Guidelines. This was
public comment on controversial issues of Iranian politics and media, and it was
partisan, intemperate, and offensive to those concerned. It did not demonstrate the
Guidelines’ values: balance, impartiality and so on. It was undoubtedly engaging in
‘arguments on social media’. But most importantly of all, it was inconsistent with the



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

63.

64.

(©)

65.

66.

67.

way IITV approached and covered the issues in its own output. Considered
objectively, it had the appearance of public dissent from, or challenge to, IITV’s
editorial line.

There is no reasonable reading of the contract which would give an TV contractor
an entitlement to public opposition to IITV’s editorial line. On the contrary, Mr
Farhadbahman warranted he would promote and protect 1ITV’s interests and comply
with the IITV’s reasonable instructions in fulfilling his role. The contract’s
description of these contractual obligations as warranties is an indication of the
seriousness with which they were fairly to be regarded. The reasonableness of IITV’s
previous express instructions to Mr Farhadbahman on social media use is confirmed
by their consonance with the Editorial Guidelines, and those Guidelines were
themselves standing instructions with contractual status. Public dissent from
established editorial lines, conducted by way of intemperate and partisan social media
comment, together with a measure of implied undermining of colleagues’ editorial
decisions and an asserted entitlement to prioritise his own judgment about editorial
compliance over that of IITV senior management when challenged, clearly
contravenes the Guidelines and can in these circumstances fairly and objectively be
regarded as a material breach of the agreement.

For all these reasons | am persuaded that 11TV was entitled to, and did at the time,
regard Mr Farhadbahman’s conduct in making the Three Singers and Taheri posts, in
context, as a ‘material breach’ of contract.

Notice

However, what the contract required IITV to do where it claimed material breach was
to give Damavand 14 days’ formal notice requesting it to cure the breach. What it in
fact did was to suspend Mr Farhadbahman peremptorily with an indication of an
explanatory conversation with Mr Beynon to follow.

What a remedial notice would have looked like in these circumstances was a matter of
some debate at trial. On the one hand, Mr Farhadbahman was never asked to take
down his posts, but on the other Mr Beynon took a pragmatic view that once a post is
‘out there’ on social media there is little to be gained by removal; what is said cannot
be unsaid, and the chat moves on fast. | agree that is reasonable, but | disagree that
these breaches were therefore ‘incurable’. The effective, and only, cure for social
media misuse is for it to stop. That was the line Mr Beynon had taken with Mr
Farhadbahman in the past. He had taken it informally at first, and then formally in the
aftermath of the Hitler ‘joke’. A notice to cure the breach on this occasion might
therefore have been an enhanced form of ‘cease and desist’ instruction. A formal
acknowledgment and undertaking from Mr Farhadbahman might have been sought
within the 14-day remedial period provided for by contract.

No notice was in the event given. Mr Enayat’s action in summarily removing Mr
Farhadbahman’s access, without contemporaneous explanation, does not have any
clear basis in the termination or other provisions of the contract. Nor, however, does
it appear to have been intended as instantly determinative of the future of the contract.
‘Suspension’ suggests a pause for thought. The actions of Mr Beynon and Mr
Farhadbahman in proceeding to a conversation indicate there was something at any
rate left to discuss about the future of the relationship. Perhaps curing the breach, or



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

68.

(d)

69.

70.

71.

72.

alternatively a contractually compliant (on notice) or agreed termination, were on the
table. It seems some sort of ultimatum or choice was offered, and indeed reflected
upon.

Possible developments along such lines must, however, remain a matter of
speculation.  After the conversation of the 2" September, we see Mr Beynon
evidently seeking to continue the conversation the following day and Mr
Farhadbahman, too, seeking further thinking time before responding. While this
‘suspension’ or pause for thought was still live, however, and before the working
week was out, Mr Farhadbahman posted the Alinejad tweet.

The ending of the contract

This development was evidently met with incredulity at 1ITV. On any objective view,
that is hardly surprising. This was not only precisely the conduct complained of,
which had brought the parties’ legal relationship to the point of some sort of crisis
discussions, it had the appearance of a provocative escalation of that conduct. 1TV
saw it as a floridly expressed personal attack on a prominent and vulnerable Iranian
political activist, whose campaigning had been sympathetically covered in IITV’s
current affairs output; it cut directly across IITV’s editorial line; and it was based on
an insinuation which turned out to lack a solid factual foundation.

In context — in content and timing — it is hard to see the post objectively as other than
a dismissive riposte to the suspension and the ensuing conversation, an assertion by
Mr Farhadbahman of an intention to consult no-one but himself in his use of social
media, and a repudiation of IITV’s contractual claims to hold him to what he knew
was its interpretation of his warranties and of the Editorial Guidelines. Mr
Farhadbahman cannot reasonably have been in any doubt about how the Alinejad post
would be received by IITV. His actions were in context assertive, confrontational,
and repudiatory of IITV’s interests and claims. They in fact caused a damaging social
media storm and complaints. He had no basis for surprise if they were received as a
declaration that any continuing discussions, and any relationship of mutual
contractual trust and confidence, were over. His ‘plan B’ declaration is to the same
effect.

That is clearly how they were received. That is confirmed by the IITV posting of the
same date that the relationship was at an end, putting distance between the Alinejad
tweet on the one hand and the channel and its editorial line on the other. That
constituted clear and unequivocal acceptance of Mr Farhadbahman’s repudiatory
breach. He cannot be heard to complain that it was not personally notified to himself
first, since he had by his own actions foreclosed on the contractual conversation and
correspondence initiated by Mr Beynon and gone into the public domain instead to
make his position clear.

In his oral evidence Mr Farhadbahman continued to assert the supremacy of his own
judgment as to the consistency of his social media activity with editorial values over
that of 11TV management, and his freedom to make his own decisions about what he
said in public about individuals with a profile in Iranian media and politics. That
itself is fundamentally inconsistent with the Editorial Guidelines.



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

73.

He argued at the same time that even if he had overstepped the mark, it was to no
material degree. That is unsustainable. | am satisfied that IITV’s control and
calibration of its editorial position on sensitive Iranian media/political matters such as
the Alinejad campaign was of the essence, and so described in the Guidelines. TV
had made that clear consistently, including in relation to the Three Singers and Taheri
posts. It was entitled in the circumstances to consider Mr Farhadbahman’s Alinejad
post, in conflicting with IITV’s editorial line, a deliberate and knowing repudiation of
the contractual relationship between them, his last word on the matter and the last act
in the crisis of confidence which followed the Three Singers and Taheri episode. It
was the last straw. 1ITV was entitled to consider Mr Farhadbahman to have
demonstrated a sustained and egregious disregard for its editorial policy and a
sustained refusal to desist. In repudiating the burden of the contract, Mr
Farhadbahman necessarily repudiated its benefits also, including any claims he might
possibly have had in relation to IITV’s antecedent conduct, including the fact that no
remedial or other notice had (yet) been forthcoming.

The information claims

()

74.

75.

76.

77.

Factual background

On the day he left the BBC, 11" September 2018, Mr Farhadbahman posted an
announcement about it, citing a dispute between unions and management at the BBC
as the reason. It generated a lot of comment, mostly supportive. One, on 13"
September, was from one of his prospective new colleagues: ‘Lucky us that you are
becoming our colleague dear Panah. Welcome to Iran International family’. Mr
Farhadbahman’s response included this: “...1 will work with Iran International in one
or two projects as Damavand Media’.

There was wider social media speculation about where Mr Farhadbahman was going
next, including speculation about a move to IITV. A number of BBC journalists had
followed this path (and indeed there is evidence that Mr Farhadbahman had discussed
his move among BBC colleagues and had had expectations of bringing others with
him).

Not all the social media comment was positive. Mr Alizadeh, a prominent voice,
persisted in challenging or goading Mr Farhadbahman to confirm or deny a move to
IITV. Mr Alizadeh made clear his disapproval of IITV and its asserted Saudi
sponsorship. Mr Farhadbahman responded on 6" October 2018 that he had never
denied working for 1ITV, there was no shame in doing so or cause for reluctance to
talk about it, and in any event it would be very difficult to keep it secret.

When Mr Farhadbahman joined IITV in September 2018, he and Mr Beynon had
collaborated over a warm exchange of emails copied around everyone working there.
Mr Beynon welcomed Mr Farhadbahman on board, explaining his background and
role. Mr Farhadbahman’s response looked forward to working with his new
colleagues. He signed it off with the title ‘Creative Director’ and his contact details.
The exchange went out on 18™ September. On 19" October Mr Beynon informed him
Mr Alizadeh had published the exchange on social media. A leak was the assumed
explanation.



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

78.

79.

80.

81.

82.

It was not the first time 11TV had been troubled by leaking. A staff meeting on 24™"
September had been covertly recorded and leaked, and that matter was under active
investigation at the time. Mr Beynon accepted as inevitable that attempts would be
made to infiltrate 11TV and pass information to supporters of the Iranian government.
He says he took Mr Alizadeh’s publication very seriously on that basis, and acted on
it in a number of ways.

He asked Mr Farhadbahman not to ‘react’, but to come and discuss things with him.
On 22" October, Mr Farhadbahman gave him an account of his earlier exchanges
with Mr Alizadeh. He told Mr Beynon: ‘in many occasions in the past | have
mentioned in my posts that I'm working with Iran International as a contractor’ and
mentioned his post of 6™ October in that connection.

Mr Beynon instructed solicitors to write to Mr Alizadeh. They did so on 23"
October. The letter protested that Mr Alizadeh had published material defamatory of
Mr Beynon. It also protested about the publication of the welcome exchange,
described as Mr Farhadbahman’s personal information taken from a private internal
email. It protested there was no journalistic merit in this: the object was simply to
publicise Mr Farhadbahman’s work with IITV, disparage him by association, and
share his personal contact details. It complained of breach of confidence and an
attempt to damage the reputation of 1ITV, its staff and its contractors. It asked Mr
Alizadeh to take down the content.

Mr Beynon instigated a leak investigation within the organisation. It proved
inconclusive. There was no evidence of anyone in the organisation forwarding the
welcome exchange out of the organisation. But it would have been easy for someone
to take a screenshot on a phone or copy the content in other ways.

Mr Beynon confirmed to management colleagues in early November that he believed
IITV was the subject of ‘an orchestrated campaign by the Iranian government to
undermine IITV’. He said the Iranian Ambassador in London had offered support to
any IITV staff who ‘wanted to leave’. Iranian state-sponsored TV sent a reporter to
do a stand-up outside their building. Scotland Yard’s anti-terror branch, and local
police, had also been alerted. Mr Beynon had been in touch with the Foreign Office.

(b) The basis of the information claims

83.

84.

Mr Farhadbahman blames 1TV for the leak of the welcome exchange. He says he
suffered detriment as a consequence and 11TV should compensate him. He brings this
part of his claim in privacy (misuse of private information) and data protection.
Again, the applicable principles are not disputed and may be shortly stated.

Mr Farhadbahman says he had a ‘reasonable expectation of privacy’ as to his
contractual relationship with 1ITV. That is a fact-sensitive test. He says it is met
because: (a) he had made it clear to 1ITV that he expected the fact of his contractual
status to be kept private by 1ITV; (b) that was also apparent from the context of his
departure from the BBC under, he says, pressure from the Iranian government, (c) it is
reflected in the contract and (d) he demonstrated by his own conduct that he expected
the fact that he was working for 11TV to be kept private and confidential. He also
says his contact details were private. He says 11TV could and should have prevented
the leak.



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

85.

86.

(©)

87.

88.

89.

He also relies on Article 5(1)(f) of the (UK) General Data Protection Regulation
(GDPR) which provides that personal data are to be:

processed in a manner that ensures appropriate security of the
personal data, including protection against unauthorised or
unlawful processing and against accidental loss, destruction or
damage, using appropriate technical or organisational measures
(‘integrity and confidentiality’).

He says his contact details and the content of the welcome note constituted personal
data and 11TV did not take appropriate technical or organisational measures to protect
it against unauthorised leaks. He says, for example, there is no evidence of a full risk
assessment in the wake of the leak of the covertly-recorded staff meeting, of written
instructions to staff not to leak, or of a written data protection policy being issued to
staff.

| was taken to the Morrisons case (Various Claimants v Wm Morrison Supermarkets
plc [2017] EWHC 3113 (QB); [2018] EWCA Civ 2339) for help in applying the
‘ensures appropriate security ... using appropriate technical or organisational
measures’ test to a leak. The mere fact of disclosure or loss of information is not
sufficient for there to be a breach. An organisation is not vicariously liable for
deliberate leakage. So it is a question of ‘appropriate’ risk management in all the
circumstances of the case.

The privacy of the contract

To uphold Mr Farhadbahman’s claim in privacy, I have to be satisfied he expected the
fact of his contractual relationship with 11TV to be treated as private, and that that was
reasonable. This is not information of a classically private or personal nature — for
example about home, family, sexual or health issues. The fact of a workplace
contract is not routinely or intrinsically a private matter. So whether it can properly
be regarded as a matter protected by Mr Farhadbahman’s personal privacy rights
would have to be sought in the particular circumstances of this case.

Mr Farhadbahman relies on the express terms of the contract itself to make this case.
He points to the stipulation of ‘excluded services’ and the fact he had a defined
behind-the-scenes role at IITV. The services schedule deals with what DMA could,
and could not, ask of Damavand by way of contractual services. It is not in itself
recognisable as a confidentiality clause, much less a form of privacy undertaking.
The fact that 11TV could not ask Mr Farhadbahman to do on-air work, or author or
participate in output, is not the same as accepting a duty of confidentiality as to his
contractor status or recognising a quality of privacy in that fact. That DMA could not
contractually oblige Damavand to provide services disclosing its own identity does
not mean Damavand could contractually oblige DMA to keep that identity secret.
They are different kinds of proposition. Not every behind-the-scenes role is
necessarily private. Something more needs to be shown.

The contract’s confidentiality clause is an undertaking by Damavand to keep the
content (but not the existence) of the agreement secret. The advertising clause
prohibits Damavand making reference to the existence of the contract without prior



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

90.

91.

92.

93.

written consent. But there is no provision dealing with disclosure of the fact (or
content) of the agreement by DMA.

If a contractual relationship is intended by the parties to be endowed with an essential
quality of privacy, the contract might be expected to say so. The absence of such
provision, and the particularity of the provision the contract does make about
confidentiality, do not assist Mr Farhadbahman’s privacy claim.

He says none the less that was his clear intention, and understood to be so. Such
contemporaneous evidence as there is of the process of agreeing the contract does not
bear that out. Email discussions between Mr Beynon and Mr Farhadbahman
principally document the latter negotiating hard over salary. He made clear he wanted
to come on board not as an individual employee but by way of a limited company; he
explained that was because he wanted to engage in other activities via that company
(there may also have been tax considerations). The contract does contain express
provision about Damavand’s ‘other activities’, but there is no mention or sign in these
exchanges of an expectation of privacy.

Mr Farhadbahman’s oral evidence gave an account of his and his family’s standing
with the Iranian government at the time he left the BBC, as explaining his desire to
keep his contract with 11TV entirely hidden. This account was challenged as to its
sustainability on the facts. The issue is, however, not the ultimate sustainability of Mr
Farhadbahman’s motivations but whether they were recognisable at the time. Mr
Beynon accepted he was aware Mr Farhadbahman (a) wanted a behind-the-scenes
role and (b) did not want actively to publicise his working relationship with 11TV, but
said he thought that was personal preference (perhaps a tax matter) not that he
expected 1TV to recognise a duty to keep their relationship secret. He says Mr
Farhadbahman could not have reasonably had any such expectation since his
contractual role would necessarily have been apparent to the several hundred
employees and contractors with whom he would be working (and to whom he had
consented to share the welcome exchange on arrival).

There is in my view insufficient contemporaneous evidence of a recognisable express
expectation of contractual privacy — something more than just a low- profile role — or
of a context in which an expectation of privacy could readily be recognised or
inferred. There is Mr Farhadbahman’s own public account of his departure from the
BBC, which simply cites disagreement with management. Then there is the matter of
the occasions prior to the leak where Mr Farhadbahman seems to have gone at least
some way himself to acknowledging a working relationship with 11TV on social
media (and subsequently confirming to Mr Beynon he had done so). He said he had
maintained a careful ‘neither confirm nor deny’ policy in these public exchanges, but
that is not a straightforward objective reading of them. Mr Farhadbahman may
possibly be recognised in these exchanges as making a distinction between working
‘with” TIITV (as a contractor, on a project basis) and working ‘for’ IITV (as an
employee) — that is, as trying to claim a measure of distance for the relationship. But
that is not a distinction of any obvious relevance to a claimed expectation of privacy
for the relationship itself. In any event, to evidence a quality of privacy in the fact of
the contract Mr Farhadbahman might be expected to go further than adopting a public
policy of prevarication or calibrated distance. Had he been concerned with privacy he
need not have engaged in public exchanges at all. He certainly did not need to take
the bait of Mr Alizadeh’s cat-and-mouse game.



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

94.

95.

(d)
96.

97.

98.

Finally, there is the contemporaneous evidence of Mr Farhadbahman’s reaction to the
leak itself. When Mr Beynon told him about it, apologised, and asked him not to
‘react’, his response was ‘No worries. I'm used to it.” He said he had hoped to leave
this sort of thing behind when he left the BBC. He wanted to reassure Mr Beynon he
was not going to react as he had to Mr Dehghan. He said the most annoying part was
the publication of his mobile number. Mr Beynon offered to pay to have the number
changed, but Mr Farhadbahman declined: ‘Nevermind! That would be another
headache. Thanks for your support.” None of this supports, or is easy to reconcile
with, an asserted reasonable expectation of privacy as to the fact of the contract, or
indeed as to his contact details.

| was not shown examples, in practice or the decided authorities, of a quality of
privacy attaching to the existence of a contract of this sort. It is an unusual
proposition and as such needed to be established by clear evidence. Mr
Farhadbahman says he left the BBC precisely to withdraw from public attention and
the attention of the Iranian government; that was understood as the basis of the
contract; and, before the leak, he had successfully done so. The difficulty he faces in
making out a claim for misuse of private information is the lack of contemporaneous
evidence that he actively made clear to IITV he expected his contract to be kept
private (as that term is understood in law), or that 11TV ought in all the circumstances
to have inferred as much. It is for Mr Farhadbahman to discharge the burden of
showing on the facts and evidence that he had a reasonable expectation of privacy as
to the existence of his contract. | am not satisfied he has done so.

Responsibility for the leak

Both the privacy and data protection claims rely on fixing 1TV with legally relevant
responsibility for the leak. Nothing appears known about exactly how it occurred, so
the claim necessarily proceeds on inference as to the facts. The welcome exchange
was expected by both sides to be sent on general circulation to several hundred
associates of 1ITV. Mr Farhadbahman was consulted and did not stipulate for special
protective steps at the time. He took the initiative himself to add his contact details.
While it may be fair to say Mr Farhadbahman expected, and Mr Beynon hoped, this
information would be kept within the organisation and used for work purposes only, it
is also fair to note the inherent risks involved from the outset.

Because of the recent leak of the staff meeting recording, 1TV senior management
was aware of the risk of leaks and taking active steps at the time to investigate what
had already occurred. Mr Beynon said it was partly out of concern about leaks that he
took the step of clearing the welcome exchange with Mr Farhadbahman. | was shown
no contemporaneous evidence that he shared those fears with Mr Farhadbahman or
that the latter could or should have been aware of a specific risk of leaking. But his
‘I'm used to it’ response after the event perhaps suggests a measure of general
awareness.

The evidence of IITV’s Director of Technology, who investigated and reported on the
leak to Mr Beynon, was that no technical (IT) measures could have been taken to
prevent unauthorised leaking of the welcome exchange. None has been suggested.
There are plainly no technical means of stopping people determined to take
screenshots — or, come to that, preventing them confirming Mr Farhadbahman’s role



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

99.

100.

101.

102.

103.

from their own knowledge. The question is whether there were organisational or
other measures which could or should have been taken.

The evidence indicates that neither Volant nor DMA had a written data protection
policy at the time. It was the unchallenged evidence of 11TV senior management that
data protection and security were the subject of internal training and frequent
communications to staff. It is also apparent from the contemporaneous documents
that 11TV went to some lengths to try to get to the bottom of how the various leaks
had happened and who was responsible, and to hold Mr Alizadeh himself to account.
The question is what they could or should have done, that they did not do, which
could have made a difference.

The Claimants’ pleadings and evidence contain no clear proposition about this. They
realistically accept the risk of hostile leaking was ultimately not wholly eliminable.
The working assumption of all concerned was that the disclosure was not accidental,
and did not arise out of mistake or ignorance. It was malicious: an act of hostility
towards both Mr Farhadbahman and 1ITV more generally. That appears a likely
explanation. Organisational measures to prevent malicious leaks might include clear
prohibitory messages, prioritising investigation, and deterrent sanctions. In a world,
however, in which infiltration and surveillance by hostile agents is said to be (by all
the witnesses in this case) a constant and ultimately ineradicable hazard for media
organisations and journalists active in Iranian current affairs, the risk of leaking
appears to be endemic.

| am satisfied on the evidence that IITV senior managers were preoccupied with and
exercised about that, actively engaged in trying to manage it, including with external
help and advice. If they missed an effective measure to prevent the welcome
exchange leak then no-one identified it. A written data protection policy was not a
convincing candidate.

| bear this in mind also. A fair reading of the exchanges between Mr Farhadbahman
and Mr Alizadeh suggests the latter already knew or guessed about Mr
Farhadbahman’s association with IITV. At least some hints of it were already in the
public domain, and in the online world of UK Iranian media gossip more could
doubtless be deduced. The welcome note was titillating confirmation of information
which could and probably would have come out in any number of other ways,
deliberate or otherwise. | also bear in mind that Mr Farhadbahman can take some
responsibility for his own choices about circulating his contact details, not specifying
any particular confidentiality considerations, declining the offer of a replacement
phone number, and making himself visible by engaging in online combat with Mr
Alizadeh on the issue of his relationship with 1TV in the first place.

Again, it is Mr Farhadbahman’s responsibility in bringing this claim to establish that
the Defendants failed to comply with their legal duties in relation to his personal data
and that that failure was causative of the leak. Something more than the fact of the
leak needed to be established. Even allowing for the challenges of making a case by
factual inference, I am not satisfied on the evidence on which he relies that he has
discharged that burden of proof.

Conclusions



Judgment Approved by the court for handing down. Damavand & Farhadbahman v DMA & Volant

104.

I am unable to uphold these claims. | have no doubt that Mr Farhadbahman feels
badly treated by IITV. The claims he has chosen to bring rely, however, on the
application of highly fact-sensitive legal tests to the circumstances of the case. Those
circumstances in turn have to be established on the balance of probabilities with
sufficient evidence. | have to consider that evidence fairly and objectively, after it has
been tested at trial. For the reasons | have given, the Claimants have not persuaded
me on balance that the available evidence sufficiently supports their claims.



